20 oktober, 2021
Behöver du en rymlig familjebil med plats för ett helt fotbollslag? Vi har rotat i branschtidningarnas recensioner och de faktiska ägarnas tyckanden för att lista några av marknadens 7-sitsiga familjebilar.
Om du letar efter en rymlig familjebil med plats för många har du hittat rätt. Vår guide över stora bilar ger dig en bra översikt över stora bilar.
Volvo XC90 presenterades för första gången på bilutställningen i Detroit 2002 och succén var omedelbar. 2005 nådde årsförsäljningen av XC90 en topp med 86 000 bilar och det var då Sveriges värdefullaste exportprodukt.
XC90 är också hett eftertraktad på begagnatmarknaden, vilket märks på de höga priserna. En begagnad bil med tre år på nacken går loss för cirka 400 000 kronor och för toppmodellen T8 får man betala uppemot en miljon kronor. Men det är lätt att förstå varför. XC90 är lyx på hjul, enligt många. De högkvalitativa inredningsmaterialen sticker ut, liksom dess många bekvämlighetsfunktioner. Och då ska vi inte ens tala om den ståtliga karossformen. Att hitta en snyggare familjebil är svårt, kanske omöjligt, enligt vissa. Sikta in dig på modeller tillverkade efter första faceliften 2006. Det rådet ger i alla fall Expressens Allt om bilar och tidningen Automotorsport, där den senare refererar till ägarrecensioner i sin databas. På minussidan listar XC90-ägarna strul med elektroniken.
Komfort: 5
Lastutrymme: 4
Design: 5
Köregenskaper: 4
Ekonomi: 4
Totalt: 22 av 25
Pris: från cirka 400 000 kr (tre år gammal)
V-klass är Mercedes Benz största personbil någonsin och kommer som 6-, 7- och 8-sitsig. Här ryms alltifrån ett gäng fotbollssugna barn till ett 4-persons mötesbord. Precis som Volvo XC90 är Mercedes V-klass en bil som andas lyx. Eller vad sägs om baksäten i business class-utförande? Detta exklusiva komfortelement kom i samband med uppdateringen 2019 och ger närmast känslan av att man åker limousin, inte familjebuss. Samtliga passagerare får en hög sittkomfort och bagageutrymmet räcker gott för ett par rejäla resväskor. Köregenskaperna går inte heller att klaga på. ”Att köra V-klass är en ren fröjd och Mercedes har verkligen lyckats arbeta bort busskänslan som ofta följer med den här klassen”, skriver tidningen M3 efter ett test. Att parkera är däremot en annan historia och M3:s testredaktör Andreas Bergsman rekommenderar tillvalet parkeringsassistent för att hantera denna bil av större modell.
Komfort: 5
Lastutrymme: 4
Design: 5
Köregenskaper: 4
Ekonomi: 3
Totalt: 21 av 25
Pris: från cirka 300 000 kr (tre år gammal)
Se alla Mercedes Vito ute just ju >>
Peugeot 5008 gjorde entré 2009 som MVP-modell men är i dag en rymlig och prisvärd crossover. 5008 är egentligen en förlängd version utav 3008, den mindre modellen i programmet som 2017 mottog utmärkelsen årets bil.
För 5008-modellen har 19 centimeter har lagts till, vilka tillför en av många, uppskattad rymd. 5008 kännetecknas av fin passform i interiören och kvalitativa materialval, utan att det blir för pråligt. Bilen är i grunden 5-sitsig men två extrastolar går att få som tillval. Dessa är i första hand avsedda för små barn så att vuxna, eller lite större barn, kan få plats i baksätet. Har man det behovet gäller det dock att se upp eftersom det bakom tredje stolsraden då inte finns plats för mer än ett par matkassar. Men nedfällt är det en helt annan historia. Då går det in hela 1 060 liter, vilket är mer än de flesta av rivalerna. I ett test av Vi Bilägare rekommenderas den större bensinmotorn på 165 hk, för tyst och mjuk gång.
Komfort: 3
Lastutrymme: 4
Design: 4
Köregenskaper: 4
Ekonomi: 4
Totalt: 19 av 25
Pris: från cirka 225 000 kr (tre år gammal)
Se alla Peugeot 5008 ute just nu >>
När folk och föremål ska transporteras finns det ingenting som slår en minibuss, och Toyota Proace Verso är en av de verkligt stora på marknaden. Bilen är byggd genom ett samarbete med PSA-koncernen som även bygger
Citroën Spacetourer och Peugeot Traveller, med vilka Proace Verso delar plattform, drivlinor och utrustning. Det som skiljer trion åt är bland annat tillval och pris. Bilen går att få både som 6-, 8- och 9-sitsig. I 8-sitsiga Premium och 9-sitsiga Shuttle ersätts dock de individuella stolarna med soffor, vilket gör resan mindre bekväm än i 6-sitsiga toppversionen Executive. Med stolarna i ”normalläge” ryms 912 liter bagage. Urplockade och bilen lastad upp till taket går det in över 4,5 kubikmeter. När Vi Bilägares Anders Helgesson testade bilen var det föga överraskande utrymmet som premierades. Framför allt i förhållande till pris. Minus gavs för körkänsla och däckljud. Toyota Proace Verso är mycket bil och precis som Mercedes Benz V-klass är parkeringssensorer och backkamera något man inte klarar sig utan.
Komfort: 4
Lastutrymme: 5
Design: 4
Köregenskaper: 3
Ekonomi: 4
Totalt: 20 av 25
Pris: från cirka 200 000 kr (tre år gammal)
Se alla Toyota Proace ute just nu >>
Futuristiska Ford S-Max såg dagens ljus första gången 2006 och utsågs redan året därpå till årets bil. Bilen stoltserar inte bara med modern utformning och mycket plats utan också finfina köregenskaper, något som är
sällsynt i klassen stora familje- och transportbilar. Såväl tyska tidningen Bild som Expressens Allt om Bilar strör beröm över S-Max spänst och balans. ”Även oroliga passagerare slappnar av, rymdfarkosten ligger tryggt på vägen. Den går också relativt tyst. Spontan bedömning från en som aldrig har kört S-Max: Fantastiskt!”, skriver Bilds motorjournalist Stefan Novitski. ”Ford S-Max är undantaget som bekräftar regeln om minibussarnas tråkighet.”, stämmer Allt om Bilars Erik Gustafsson in. S-Max hade från början fem sittplatser med två extra som tillval, men från 2016 och framåt är den sjusitsig i standardutförande. Syskonet Ford Galaxy är i stort samma modell, men med lite kantigare och rymligare kupé. Vilken av dessa du väljer beror på ditt behov i vardagen av fler än fem platser.
Komfort: 4
Lastutrymme: 4
Design: 5
Köregenskaper: 5
Ekonomi: 4
Totalt: 22 av 25
Pris: från cirka 225 000 kr (tre år gammal)
Se alla Ford S-Max ute just nu >>
Skoda Kodiaq kom ut så sent som hösten 2016, men har på kort tid uppnått i det närmaste rockstjärnestatus bland motorjournalister. Dagens PS Håkan Nilsson konstaterar bland annat att det är den första bilen
han testat som han inte kunnat ge några anmärkningar på. Även tidningen M3 uttrycker begeistring. ”Vi är överväldigade! Kodiaq är en riktigt trevlig bekantskap och levererar på punkt efter punkt utan att för den sakens skull kosta skjortan. Vi finner det svårt att hitta några egentliga svagheter”. Det har också varit en rejäl säljsuccé för lillebror i VW-gruppen. Volymmålen för Kodiaq nåddes redan innan modellen fanns i bilhallarna. Men vad är då Kodiaq för bil? Kodiaq är en familje-SUV som mäter nästan 4,80 meter och har upp till sju platser. Vid sjusitsigt utförande är det dock bara de riktigt små som får plats i den bakersta stolsraden och det bör mer ses som en nödlösning under väldigt korta sträckor. Men annars är bilen generös med utrymmen. Den har också en praktfull och genomtänkt interiör och är nerlusad med Skodas intelligenta lösningar som kallas ”Simply Clever”, vilket gör resan till ren njutning. 2021 kom en uppgraderad version av Skoda Kodiaq och enligt Nilsson på Dagens PS har den alla möjligheter att fortsätta den fem år långa succéresan. Men han lägger in en brasklapp: ”Det enda som talar emot modellen är att den inte kommer som en laddhybrid utan endast med bensin- och dieselvarianter.”
Komfort: 5
Lastutrymme: 4
Design: 5
Köregenskaper: 5
Ekonomi: 5
Totalt: 24 av 25
Pris: från cirka 180 000 kr (tre år gammal)
Se alla Skoda Kodiaq ute just nu >>
Model X är Teslas första SUV och ses som en flört med barnfamiljer. Den levereras med fem säten, men går att få både i sex- och sjusitsigt utförande. Och visst går rymliga Model X att använda som familjebil, även om där finns vissa praktiska
brister. Tidningen M3 påpekar bland annat svårigheterna att montera bilbarnstol bakvänt och det faktum att det inte är möjligt att ha takräcke eller takbox, en nog så störande detalj när det är dags för årets skidsemester. Nej, som oftast när det kommer till Tesla är det i stället futurism, elegans och tekniska funktioner som står i centrum. Model X har spektakulära måsvingedörrar, eller falkvingar som Tesla valt att kalla dem. Ett designgrepp som onekligen drar blickarna till sig och som skriker barndrömmar. Givetvis finns här också den gigantiska pekskärmen med infotainmentsystem som Tesla blivit så kända för. Genom denna sköter du det mesta i bilen, från att följa din rutt på kartan till att hantera Spotify, klimatanläggningen, öppna och stänga dörrar, surfa och mycket mer. Model X är också en bil med hutlös prestanda. I det vassaste motoralternativet, P100D, gör du 0-100 km/h på mäktiga 3,1 sekunder. Om detta mot förmodan inte skulle vara tillräckligt kommer snart uppgraderingen Plaid. Denna gör 0-100 på, håll i dig nu… 2,6 sekunder! Både standardmodellen och Plaid har en räckvidd på 54,7 mil, enligt Tesla.
Komfort: 5
Lastutrymme: 4
Design: 5
Köregenskaper: 5
Ekonomi: 3
Totalt: 22 av 25
Pris: från cirka 700 000 kr (tre år gammal)
Se alla Tesla Model X ute just nu >>
Q7 var Audis första SUV när den lanserades 2006 och är alltjämt märkets största. Modellen togs fram för att konkurrera med andra premiumkolosser som BMW X5, Mercedes M-Klass och Volvo XC90.
Och i den bemärkelsen har man verkligen lyckats. Det här är nämligen en jättestor bil. Q7 är nästan 5,2 meter lång, två meter bred och 1,7 meter hög. De väl tilltagna yttermåtten gör den rymlig och bekväm att åka i, liksom ger gott om lastutrymme. Åtminstone om man fäller extrasätena i bak. Med den tredje stolsraden nedfälld går det in 770 liter, vilket är mer än konkurrenterna från BMW och Mercedes. Fälls även resterande säten lastas över två kubik, 2050 liter. Det är 200 liter mer än Volvo XC90. Q7:s storlek kan innebära vissa manövreringsproblem och kräva viss tillvänjning vid stadskörning, det konstaterar Expressens Allt om Bilars David Jakobsson efter en testrunda. Men utanför staden upplevs bilen helt annorlunda. ”När man lämnar de trångaste gatorna är Q7 förvånansvärt smidig att köra. Den stora bilen har ett bra och spänstigt chassi som ger modellen pigga vägegenskaper”, skriver Jakobsson. Q7 är alltså perfekt för långfärdsturer och när många barn och mycket packning ska in. Ett minus, som präglar de flesta Audi-bilar, är dock att extrautrustning är dyr. Minsta lilla tillägg och priset skjuter i väg. Lyckligtvis är Q7, med sina magnifika utrymmen och pampiga interiör, välutrustad redan som standard. Tillval för hundratusentals kronor behövs egentligen inte.
Komfort: 5
Lastutrymme: 4
Design: 5
Köregenskaper: 4
Ekonomi: 3
Totalt: 21 av 25
Pris: från cirka 500 000 kr (tre år gammal)
Se alla Audi Q7 ute just nu >>
Samtliga bilar har tilldelats högsta betyg i Euro NCAP:s krocktester.
Prenumerera på Kvdbils nyhetsbrev.
Liknande artiklar
Hej! Har du några frågor? Tveka inte att höra av dig till oss.
Ring oss, skicka e-mail eller chatta.