Här har vi samlat svar på våra vanligaste frågor om vad som gäller vid reklamation från konsumenter hos Kvdbil:
Vilka fel kan reklameras och avhjälpas av Kvdbil?
Vem betalar en felsökning?
Reklamation gäller dolda fel
Kan jag ångra mitt köp?
Reparerar ni bilar med nya eller begagnade delar?
Vem står för mina omkostnader, och vad omfattas?
När har er reklamationsavdelning telefontid?
Hur reklamerar jag?
För att reklamera ett objekt måste det föreligga ett köprättsligt fel. Ett köprättsligt fel handlar i grund och botten om att felet avviker från vad som kan förväntas vara normalt för objektet (givet dess ålder, körsträcka och/eller en rimlig förväntansbild jämfört priset) eller från vad du som konsument har kunnat förvänta dig utifrån hur Kvdbil beskrivit det eller utifrån bilder som presenterats.
Är det något som med enkelhet kan ses på bilder eller när man hämtar ut objektet blir det svårt att betrakta det som ett dolt fel, vilket också är en av grundförutsättningarna för en giltig reklamation. Avviker felet inte från vad som är normalt eller otypiskt för objektet, kan det betraktas som normal förslitning och därför inte ersättningsbart.
En begagnad vara kan ha brister utan att det utgör ett köprättsligt fel. Kvdbil har ambitionen att beskriva anmärkningar på objekten som är av intresse för våra kunder, även sådant som inte kan betraktas som köprättsliga fel. Skulle dock en sådan anmärkning inte vara beskriven innebär det inte att det per automatik blir ersättningsbart.
För att få mer information om vad ett fel eller anmärkning har för orsak och lämplig åtgärd behövs oftast en felsökning genomföras. Vanligast är att en verkstad utför felsökningen och det är alltid fordonsägaren som bokar in den.
Kvdbil kan i ett reklamationsärende föreslå att en felsökning utförs, men det innebär inte att Kvdbil per automatik kommer bekosta den. När felen och dess orsak är preciserat, kan Kvdbil besvara vem som bär ansvaret. Ibland förefaller inte något fel eller så kommer verkstaden fram till att felet går att relatera till en anmärkning som Kvdbil har presenterat. Då kan fordonsägaren bli ansvarig för felsökningskostnaden. Kvdbils reklamationshandläggare försöker alltid ta hänsyn till om det finns anledning att genomföra en felsökning, för att undvika sådana situationer.
Om en brist och/eller anmärkningar har påtalats vid köp-/uthämtningstillfället ska de också hanteras vid detta tillfället. En förutsättning för en reklamation är att felet ska gå att betrakta som dolt, alltså att du inte hade (eller bör ha haft) kännedom om skicket/felet när objektet köptes. Anmärkningar som påtalas på plats ska därför vara överenskomna med personalen innan man lämnar anläggningen och fullföljer köpet.
Indikationer på fel kan ibland vara svårt att hantera på plats. Våra kollegor kommer vid köp-/uthämtningtillfället ha noterat att de inte kunnat fastställa att fel finns vilket vår reklamationsavdelning kan se och ha med sig i hanteringen därefter.
Enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (2005:59), erbjuder Kvdbil 14 dagars ångerrätt för objekt som köpts och levererats hem till dig, det vi kallar för hemleverans.
Har du varit och hämtat objektet på en av våra anläggningar omfattas köpet inte av ångerrätten. Det innebär att om du har beställt en transport till vår närmsta anläggning och hämtat ut objektet därifrån omfattas köpet inte av distansavtalslagen.
Säljande part, Kvdbil, ska om felet går att betrakta som köprättsligt, återställa bilen till det skick objektsbeskrivningen på kvd.se vid köptillfället gjort gällande. Kvdbil ber därför verkstäder att nyttja begagnade delar där det är lämpligt.
Kvdbil använder, likt försäkringsbolagen, ej begagnade delar som är mer än marginellt äldre och/eller har nyttjats en längre körsträcka, än ditt fordon.
Vill man som bilägare att verkstaden monterar nya delar förväntas man också att vara delaktig i reparationskostnaden. Fördelen är att man har en mer utökad garanti för både verkstadens arbete och delen samt ett tryggare framtida ägande. Vill du ha hjälp med att få en rekommendation om det är värt att nyttja nya delar kan du både fråga Kvdbils reklamationshandläggare eller höra med verkstaden som genomför reparationen.
Det är ibland svårt att veta om ett fel är köprättsligt förrän verkstaden har återkommit med en diagnos. Man får som konsument vara redo på att ens omkostnader inte kan ersättas av Kvdbil om felet inte är köprättsligt. Därför är det en god idé att hålla omkostnaderna så låga som möjligt.
Har man reklamerat ett köprättsligt fel har man rätt att få det avhjälpt utan kostnad. Det förväntas av köpande part att hålla sina omkostnader så låga som rimligtvis är möjligt och samtliga kostnader ska det finnas kvitton för. Är det en större utgift som planeras ska detta godkännas av Kvdbil innan kostnaden uppstår.
Förlorad arbetstid och liknande kostnader kan inte ersättas. Behöver du genomföra andra reparationer/service än det som reklamerats kan det godkännas men då måste det kunna motiveras att det varit nödvändigt för att objektet ska vara körbart och man således undvikit högre omkostnader på grund av att objektet inte skulle ha gått att nyttja annars.
Reklamationsavdelningen har öppet vardagar mellan kl. 09:00-12:00. Resterande tid jobbar vi med ärenden för att kunna ge våra kunder besked så snabbt som möjligt.
Har du inte möjlighet att ringa vid våra ordinarie telefontider kan du mejla oss och framföra att du önskar att bli uppringd. Ange gärna om du föredrar att bli uppringd en specifik tid (vardagar mellan kl. 08:00-17:00). Vi gör vårt bästa för att ringa dig då.
För att reklamera något till Kvdbil skickar du nedan uppgifter till reklamation@kvdbil.se:
Registreringsnummer eller objektsnummer
När du har uppmärksammat felet/felen
Beskriv kortfattat felet/felen
Bifoga bilder, om det är relevant (Vänligen länka inte till molnlösningar eller skicka in .zip-filer)
Hej! Har du några frågor? Tveka inte att höra av dig till oss.
Ring oss, skicka e-mail eller chatta.