SwedishFlagIconSvenska
sell-icon

Sälja på Kvdbil

help-icon

Frågor & svar

chat-icon

Kontakta oss

  • ArtiklarNextIcon
  • GuiderNextIcon
  • Så fördelar sig ägandekostnaden – vi jämför el med fossildrivet

Så fördelar sig ägandekostnaden – vi jämför el med fossildrivet

12 mars, 2025

Kanske har det aldrig varit svårare att välja bil än idag? Utöver ett ständigt växande utbud av bilmodeller, så har en ny faktor tillkommit: valet mellan fossilmotor och elektrisk drivlina. Eftersom bilen för de flesta är den största utgiften näst efter bostaden, spelar ekonomin en avgörande roll i beslutsprocessen. Då gäller det att räkna efter, för vilken drivlina som blir ekonomiskt fördelaktigast är väldigt individuellt utifrån vem man är, hur man kör och var man bor.  

I den totala ägandekostnaden (ofta förtkortat TCO, Total Cost of Ownership) för bilen brukar man räkna drivmedel, försäkring, fordonsskatt, service, värdeminskning samt underhåll, till vilket räknas tvätt, byte av slitdelar såsom vindrutetorkare och däckslitage. Beroende på drivlina så är det stor skillnad i hur stor andel dessa kostnadsposter utgör av den totala ägandekostnaden.

Så har vi gjort jämförelsen

För att illustrera detta jämför vi tre vanliga begagnade bilar varav en bensindriven, en laddhybrid och en elbil. Exempelbilarna är vardera av 2021 års modell och har 6 000 mil på mätarställningen. Kalkylen har gjorts för tre års ägande och 1 500 mil per år. 

Volkswagen Golf, bensinmotor

Volkswagen Golf är en av världens mest sålda bilar, med över 35 miljoner tillverkade exemplar sedan modellen introducerades 1974. 215 000 exemplar finns registrerade i Sverige, och Golf är den bilmodell som omsätts oftast på begagnatmarknaden. Här studerar vi Golf 1.5 eTSI Sportscombi, en bensinmodell 130 hästkrafter.

Priset idag är cirka 250 000 kr och förväntat inbytespris om tre år är 157 000 kr. Det betyder ett årligt värdefall om 31 000 kr och av den totala årliga ägandekostnaden om 63 500 kr utgör värdeminskningen 48 procent. Näst största bidrag till ägandekostnaden är bränslet. Tack vare mildhybridteknik är deklarerad förbrukning fina 0.56 liter per mil, men trots det och räknat på 18 kr/l utgör drivmedel 24 procent av ägandekostnaden. Fordonsskatten betingar 5 800 kronor, 9 procent av den totala ägandekostnaden, följt av service som bidrar med ytterligare 7 procent och försäkring om 6 procent. 

Se Golf ute just nu
Se fler bilar

 

KIA Niro, laddhybrid (PHEV)

KIA Niro har många goda egenskaper: lagom effekt, bekvämt insteg, hyfsade utrymmen och en generös nybilsgaranti. Niro började säljas år 2016 och finns som hybrid, laddhybrid och elbil. Här studerar vi laddhybridversionen, som har 141 hästkrafter och kommer cirka fem mil på el. Om än inte lika vanlig som Golf rullar det ändå nära 50 000 Niro på svenska vägar, varav drygt 16 000 laddhybrider.

Prislappen för vårt tre år gamla exemplar är 240 000 kr, och begagnatstatistiken indikerar att behållningen om tre år och 4 500 mil kommer att vara 160 000 kr. Värdeminskningen om 26 700 kr per år kommer därför att utgöra 53 procent av den totala årliga ägandekostnaden om 50 400 kr. Förbrukningen är 0.5 l/mil när batteriet är tomt, men vi räknar med att 60 procent av körningen klaras av på el. Det betyder att drivmedlen, bensin och el, kommer att kosta 9 200 kr per år räknat på 3.5 kr/kWh. Det blir 18 procent av årskostnaden för bilägandet. Försäkringspremien och servicekostnaden är av samma storleksordning som för Golf men utgör på grund av lägre total ägandekostnad 13 respektive 8 procent av totalen. Fordonsskatten däremot är endast 360 kr. 

Se Niro ute just nu
Se fler bilar

Peugeot e-2008, elbil (EV)

Peugeot 2008 är en kompaktsuv som började säljas i Sverige år 2013. Vi tittar närmare på eldrivna e-2008, som sålt i 2 500 exemplar. Modellen har 136 hästkrafter och kombinerar goda utrymmen med hög utrustningsnivå redan i grundutförande. Priset idag är 210 000 kr och om tre år förväntar vi oss att inbytespriset är 128 000 kr. Det årliga värdetappet blir därmed 27 300 kr, vilket utgör 56 procent av den totala ägandekostnaden om 48 700 kr. Drivmedel i form av el förväntas kosta 9 100 kr, 19 procent av årskostnaden, följt av försäkring om 5 000 kr eller 11 procent. Servicekostnaden för en elbil är normalt låg då det främst handlar om kontroller. 2 300 kr per år kostar service för e-2008, 5 procent av årskostnaden. Fordonsskatten är som alltid för elbilar endast 360 kr per år.  

Se e-2008 ute just nu
Se fler bilar

Låt oss sammanfatta!

För de tre testbilarna är den totala ägandekostnaden lägst för elbilen. Så behöver dock inte vara fallet: elbilar är än så länge i hög utsträckning en premiumprodukt och snittpriset bland begagnade elbilar är betydligt högre än för andra drivlinor. Ju dyrare bilen är, desto högre blir också den finansiella kostnaden oavsett om det handlar om ränta på ett lån eller utebliven avkastning. Även milkostnaden skiljer kraftigt beroende på om man har möjlighet att ladda hemma eller inte.  

Slutsatsen? Att värdeminskningen procentuellt sett utgör större delen av den totala ägandekostnaden för elbilar jämfört med för övriga drivlinor. Men det beror inte på att de skulle ha sämre andrahandsvärde, tvärtom. Förklaringen är i stället att milkostnaden är låg, servicen billig och att fordonsskatten bara kostar bara några hundralappar per år.  

VW Golf 1.5 eTSI Sportscombi (130 hk)Kia Niro PHEV (141 hk)Peugeot e-2008 (136 hk)
Värdeminskning48 %53 %56 %
Drivmedel24 %18 %19 %
Försäkring6 %13 %11 %
Fordonsskatt9 %1 %1 %
Service7 %8 %5 %
Underhåll6 %7 %8 %

*Exempelbilarna är vardera av 2021 års modell och har 6 000 mil på mätarställningen. Kalkylen har gjorts för tre års ägande och 1 500 mil per år. 

Liknande artiklar

GuiderVisa alla
Guider

4 tips för bästa andrahandsvärdet på din bil

17 december, 2024

Guider

Maximera bilens värde vid försäljning

3 december, 2024

Guider

Vi listar: Säkraste begagnade bilarna

19 september, 2024

Guider

Guide till operationell och finansiell leasing

24 april, 2024

ContactIconKontakt
Close

Preferred language

We have detected that your browser has other language preferences than Swedish. To better service our friends abroad we have an English language site (kvdcars.com) that contains all the same vehicles and services.

Switch to...