6 december, 2024
Slutet av året är en gyllene tid för bilköpare. Under årets sista månader sjunker priserna på begagnatmarknaden ofta med flera procent, enligt statistik från bilförmedlaren Kvdbil.
– Vi ser en tydlig säsongsvariation, liknande den på bostadsmarknaden. Just nu är det ett utmärkt läge att slå till, säger Daniel Odsberg, försäljningschef på Kvdbil.
Mönstret är tydligt – under det fjärde kvartalet sjunker priserna på begagnade bilar, för att sedan öka igen i januari. De senaste tre åren har prisnedgången under denna period varit mellan 1,6 och 5,3 procent, jämfört med nivåerna under det tredje kvartalet.
Detta framgår av Begagnatprisindex (BPI), som sammanställs av Kvdbils systerföretag Bilpriser med data från försäljningar på kvd.se. Under förra året var prisfallet särskilt markant och landade på -5,3 procent.
– I fjol var prisfallet större än vanligt, sannolikt eftersom det ekonomiska läget var som tuffast just då. Många hushåll och företag påverkades av högre kostnader och osäkerhet, vilket bidrog till att priserna på begagnade bilar sjönk extra mycket. Nu ser situationen något ljusare ut, men denna säsongsvariation är återkommande och skapar ett utmärkt läge för bilköpare varje år, säger Daniel Odsberg.
Olika drivmedel påverkas på olika sätt under fjärde kvartalet. Förra året föll priserna mest för elbilar, med en nedgång på 7,7 procent. Året före var det laddhybrider som såg störst nedgång, med 6,0 procent. Under 2021 var bensinbilarna mest drabbade, med en prisminskning på så mycket som 11,6 procent. Samtidigt steg då priserna på elbilar och laddhybrider, med ökningar på 4,8 respektive 7,5 procent.
Daniel Odsberg påpekar dock att 2021 var ett annorlunda år, präglat av pandemins effekter, med långa leveranstider för elbilar samt ett kraftigt försäljningstapp i fjärde kvartalet som särskilt drabbade det fossila segmentet.
– Tittar man på skillnaden mellan olika drivmedel går det att dra säkrast slutsatser från de senaste två åren, och då är det laddbara utbudet som visat den svagaste utvecklingen. Den generellt lägre efterfrågan under denna period när det är lite glesare i bilhallarna, slår särskilt hårt mot modeller i de högre prissegmenten dit flertalet eldrivna bilar hör. Så för den som överväger en laddbar bil är det här en perfekt tidpunkt att slå till, säger Daniel Odsberg.
År | Totalt | Bensin | Diesel | BEV (elbil) | PHEV (laddhybrid) |
---|---|---|---|---|---|
2021 | -3,3 % | -11,6 % | -3,6 % | +4,8 % | +7,5 % |
2022 | -1,6 % | -2,6 % | -1,2 % | -3,8 % | -6,0 % |
2023 | -5,3 % | -6,1 % | -7,2 % | -7,7 % | -5,6 % |
Jämförelsen avser prisutvecklingen mellan oktober–december och juli–september, baserat på Begagnatprisindex (BPI).
Liknande artiklar
Koldioxidmålets effekt på bilmarknaden
11 december, 2024
Fortsatt uppgång av konkurser – men ljusning är i sikte
2 december, 2024
Trendspaning för privat- och företagsleasing
2 december, 2024
Så mår Sveriges vagnpark efter pandemi och räntehöjningar
29 oktober, 2024
Hej! Har du några frågor? Tveka inte att höra av dig till oss.
Ring oss, skicka e-mail eller chatta.