SwedishFlagIconSvenska
sell-icon

Sälja på Kvdbil

help-icon

Frågor & svar

chat-icon

Kontakta oss

Trendspaning för privat- och företagsleasing

2 december, 2024

Vad händer om leasingavtalen blir mer anpassningsbara och flexibla? Vilken betydelse har digitalisering och ny teknik för leasingmarknadens framtid? Och hur påverkar utvecklingen marknadens förmåga att hantera ett ökande antal begagnade bilar? 

Trendspaningar från bland andra Motor Finance Online visar att leasingmarknaden inte bara utvecklas i snabb takt. Den anpassas dessutom till nya konsumentbeteenden och digitala framsteg – kanske främst när det kommer till elfordon. För att ta reda på det senaste inom privat- och företagsleasing tar vi en djup titt i kristallkulan för att spåna kring framtiden för leasingbranschen.  

TIill hjälp har vi Niclas Lindholm, senior strategic business advisor på DNB Bank som är en av Kvdbils största samarbetspartners.  

Det verkar finnas en efterfrågan på kortare och mer flexibla leasingavtal. Men hur möter man de behoven och vilka faktorer kan ligga bakom? Är det en tillfällig trend eller en långsiktig förändring i konsumentbeteendet? 

– Folk vill ha flexibilitet. Men det beror på hur mycket man är villig att betala för det. När folk haft tuffare tider ekonomiskt på grund av det förhöjda ränteläget, prioriterar man att betala bolån framför billån. Jag tror att det kommer att finnas en mix av det, särskilt när tekniska lösningar gör det möjligt att plocka ut en hyrbil lika enkelt som en elsparkcykel, där man använder mobilen för att betala, låsa upp och använda bilen. Men det måste också finnas en efterfrågan, säger han.

Inom företagsmarknaden kan det finnas en viss efterfrågan på skräddarsydda lösningar, som bilpooler för större företag, menar Niclas Lindholm. Men många anställda föredrar att ha en egen tjänstebil som också fungerar som privatbil.
– Därför är det osäkert om detta är en långsiktig förändring eller en tillfällig anpassning till rådande ekonomiska förhållanden.

Företagsmarknaden har andra förutsättningar, menar Niclas Lindholm, eftersom företagskunden ofta inte bär den direkta kostnaden för leasingbilen privat.  
– Förmåns- och tjänstebilar, särskilt elbilar, är fortsatt förmånliga på grund av relativt låg beskattning och låga driftskostnader, vilket gör dem till ett attraktivt val för företagskunden.  

Spelar digitalisering och nya teknologier någon roll för hur leasingmarknaden utvecklas? 

Om Niclas Lindholm får spåna fritt menar han att digitalisering och tekniska tjänster är avgörande för att underlätta bilanvändningen för framför allt kortare resor och snabba ärenden, så kallade pay on use-tjänster.  

Dessutom har det skett en tydlig förflyttning inom branschen. Den gamla modellen, där bilar stod i bilhallar med prislappar på vindrutan, känns inte längre lika relevant.  

– När det gäller dagens mobilitetstjänster, som privatleasing, abonnemang eller företagsleasing, är en stark digital plattform avgörande för att kunna sälja finansieringslösningarna. Trafiken till bilhallarna minskar, och utan en enkel och smidig digital lösning skulle försäljningen vara betydligt lägre.  

Hur tror du att den ökade leasingandelen av elbilar kommer att påverka marknaden för begagnade bilar? Särskilt när de fordonen ska loopas in i begagnatmarknaden efter att leasingperioden gått ut? 

– Jag tror att marknaden kan dra nytta av att erbjuda begagnade elbilar med leasingalternativ, liknande det vi ser i initiativ som DNB-förvärvda bolaget iMove. Genom att paketera begagnade elbilar för privatleasing kan man göra dessa fordon mer tillgängliga och prisvärda för konsumenter.  

– Vi satsar på en transparent och fast avgift där de enda extra kostnaderna är trängselavgifter och den el som förbrukas. Det är ingen rörlig ränta eller dolda avgifter kopplade till de avtalen, vilket gör att vi kan kalla det för ett abonnemang snarare än leasing. Skillnaden är subtil, men i grunden handlar det om att betala en månadsavgift för en bil man inte äger. Att paketera dessa bilar på ett attraktivt sätt tror jag kommer vara avgörande för att begagnatmarknaden ska investera i begagnade elbilar. 

Liknande artiklar

MarknadskollVisa alla
Marknadskoll

Fortsatt uppgång av konkurser – men ljusning är i sikte

2 december, 2024

Marknadskoll

Så mår Sveriges vagnpark efter pandemi och räntehöjningar

29 oktober, 2024

Marknadskoll

Tredje kvartalet starkaste sedan 2021 – elbilar når ny milstolpe

8 oktober, 2024

Marknadskoll

Ökad försäljning av begagnade elbilar

24 september, 2024

ContactIconKontakt