15 februari, 2023
Hälften är negativa, bara var fjärde är positiv och en tredjedel tycker varken eller i frågan. Ja, svenskarna är minst sagt splittrade efter att regeringen skrotat klimatbonusen för nya elbilar och laddhybrider.
Att slopa bonusen på upp till 70 000 kronor var ett av de första besluten den nya regeringen klubbade igenom. Det motiverades med att kostnaden för att äga och köra dessa bilar nu börjar bli jämförbar med bensin- och dieselbilar. Men svenskarna är splittrade över beslutet.
Nära hälften av svenskarna (45%) menar att klimatbonusen borde ha varit kvar medan nästan var fjärde (23%) tycker att det var rätt beslut att ta bort den. Samtidigt uppger hela 33 procent att de är neutrala eller helt enkelt inte kan bestämma sig. Detta kan tolkas som att många tycker att frågan faktiskt är svår.
Inkomstskillnader påverkar åsikten och de med en större plånbok verkar vara mer kritiska till beslutet. Hela 55 procent av de som tjänar 55 000 kronor eller mer tycker nämligen att skrotandet av klimatbonusen var ett felbeslut. Samtidigt uppger sig bara 32 procent i inkomstspannet 20 000-24 999 kr ha samma negativa inställning.
- Det finns två läger här. Vi har de som ser bonusen som en viktig pusselbit för att bilindustrin ska fortsätta ställa om och påskynda resan mot ett fossilfritt Sverige, sedan har vi de som tycker att bonusen fungerat som ett bidrag till rika konsumenter, säger Daniel Odsberg, försäljningschef Kvdbil.
Intresset för att köpa eller leasa en ny elbil har påverkats negativt av den slopade klimatbonusen. Det var troligen inte något politikerna hoppades på. Idag är det bara en av fyra (28 %) som visar ett lika stort intresse som när bonusen fanns kvar. Att däremot skaffa en begagnad elbil, eller en traditionell bensin- eller dieselbil, lockar istället fler. Intresset har ökat med 6% för båda dessa köp.
- Jag kan inte säga att jag är förvånad. Bonusen har varit ett viktigt incitament för många och nu är det dessutom kärva tider. För att inte tillväxten av nya elbilar ska bromsa in, eller rent av tvärnita, kommer industrin att behöva möta konsumenternas nya verklighet. När Tesla för några veckor sedan sänkte priserna kraftigt gick en chockvåg i bilbranschen. Det är bara en tidsfråga innan vi får se samma drag från konkurrenterna. Många kommer nog också ställa om produktionen och fokusera på billigare modeller, säger Daniel Odsberg.
Åsikt | Totalt | 20 000-24 999 kr/mån | 25 000-34 999 kr/mån | 35 000-49 999 kr/mån | 50 000 kr/mån eller mer |
---|---|---|---|---|---|
Bra | 23 % | 27 % | 25 % | 21 % | 27 % |
Dåligt | 45 % | 32 % | 43 % | 48 % | 55 % |
Vet ej | 33 % | 41 % | 32 % | 30 % | 18 % |
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 12–16 januari 2022. Totalt intervjuades 1447 personer i åldern 18–79 år, varav 1020 personer som har tillgång till bil. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Sifos webbpanel.
Prenumerera på Kvdbils nyhetsbrev.
Liknande artiklar
Importtull på elbilar från Kina – hur påverkas begagnatmarknaden?
29 oktober, 2024
Nya regler för vinterdäck 2024
23 september, 2024
Ny skrotningspremie underkänns av bilägare
2 augusti, 2024
Svenskarna vill ha tillbaka klimatbonusen för elbilar
26 mars, 2024
Hej! Har du några frågor? Tveka inte att höra av dig till oss.
Ring oss, skicka e-mail eller chatta.