SwedishFlagIconSvenska
sell-icon

Sälja på Kvdbil

help-icon

Frågor & svar

chat-icon

Kontakta oss

Ny skrotningspremie underkänns av bilägare

2 augusti, 2024

Regeringens nya skrotningspremie riskerar att bli en flopp. Bara en av fem bilägare tycker att premien på 10 000 kronor är rimlig. Det visar en undersökning som vi på Kvdbil gjort i samarbete med Kantar Sifo.

Den 20 augusti införs en tillfällig skrotningspremie på 10 000 kronor för den som skrotar sin minst 15 år gamla bil och byter till en elbil. Regeringens förhoppning är att det ska snabba på omställningen till eldrivna bilar. 
 
En halv miljard kronor har avsatts för åren 2024 och 2025, vilket skulle finansiera skrotningen av totalt 50 000 bilar om premien utnyttjas fullt ut. Flera myndigheter och remissinstanser har dock anmärkt att regeringens prognoser är alltför optimistiska. Vår undersökning, som baseras på svar från över 1 000 bilägare, bekräftar dessa farhågor. 
 
Bara en av fem (18 %) tycker att en premie på 10 000 kronor är rimlig. Ungefär lika många (17 %) anser att beloppet borde vara minst det dubbla, och mer än var fjärde (27 %) menar att premien bör ligga på 50 000 kronor eller mer. Ännu svalare mottagande får premien från de som kör fossildrivna bilar, den grupp som reformen faktiskt riktar sig mot. Särskilt låga är siffrorna bland dieselbilsförare. Endast var sjunde (15 %) ger tummen upp till 10 000 kronor, medan en av tre (33 %) anser att premien borde vara minst 50 000 kronor.

Komplicerat regelverk

Premien gäller både om du köper eller leasar din elbil, men du måste ha kvar den i minst ett år. Din gamla bil måste också uppfylla flera krav: den måste vara godkänd av en besiktningsfirma, vara i trafik och ha avgasrening enligt Euro 4 eller äldre. Euro 5 infördes som krav för personbilar i Europa i september 2011, medan Euro 4 började tillämpas i januari 2005. Dessutom måste du ha ägt bilen sedan september 2023, och den elbil du köper får inte ha ägts av någon närstående. 
 
Daniel Odsberg, försäljningschef Kvdbil, tror att det finns en uppenbar risk att målet om 50 000 skrotade bilar inte kommer att nås. 
 
– För många är 10 000 kronor sannolikt inte tillräckligt motiverande. Premien för att skrota bilen måste naturligtvis ställas mot bilens marknadsvärde vid en eventuell försäljning, och en hel och fungerande 15–20 år gammal bil är ofta värd mer än 10 000 kronor. Dessutom är det få som skaffar en elbil i dag som kör omkring i bilar med så lågt värde. 
 
Han ser dock positivt på att premien även omfattar begagnade elbilar, vilket kan få fler att ta steget mot elbil. 
 
– Här känns det som att regeringen har lyssnat. När förslaget först presenterades verkade det som att premien bara skulle gälla nya elbilar. Att man nu kommer kunna byta in sin gamla bil och få en liten summa som kan hjälpa till att finansiera en begagnad elbil tror jag kan göra premien attraktiv för vissa bilägare, vilket vår undersökning också visar, säger Daniel Odsberg.

Så hög anser svenska bilägare att skrotningspremien bör vara

Önskad summaAndel bilägare
5000 kr7 %
10 000 kr11 %
15 000 kr4 %
20 000 kr10 %
30 000 kr7 %
40 000 kr3 %
50 000 kr9 %
Över 50 000 kr18 %
Vet ej30 %

Om undersökningen 
Undersökningen genomfördes i Kantar Media webbpanel (Sifopanelen) under perioden 4–8 januari 2024. Totalt intervjuades 1 055 bilägare i åldern 18-79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Medias webbpanel (Sifopanelen).

Liknande artiklar

Lagar & reglerVisa alla
Lagar & regler

Importtull på elbilar från Kina – hur påverkas begagnatmarknaden?

29 oktober, 2024

Lagar & regler

Nya regler för vinterdäck 2024

23 september, 2024

Lagar & regler

Svenskarna vill ha tillbaka klimatbonusen för elbilar

26 mars, 2024

Lagar & regler

Nytt ekonomiskt stöd för eldrivna lätta lastbilar – detta är regeringens förslag

28 november, 2023

ContactIconKontakt