29 oktober, 2024
Den 4 oktober 2024 togs beslut att förlänga skyddstullarna på elbilar tillverkade i Kina. Höjda tullar väntas driva upp priserna på nya elbilar i Europa, vilket kan leda till lägre nyförsäljning och sänkt takt i den elektriska omställningen av fordonsflottan. Men hur kommer begagnatmarknaden att påverkas? Karl Wahlin, analytiker på vårt systerbolag Bilpriser, reflekterar.
Diskussionen om att höja importtullarna för bilar från Kina började på allvar i mitten av 2023. Vissa aktörer inom den europeiska bilindustrin, särskilt franska biltillverkare, uttryckte oro över att kinesiska elbilar, som ofta är kraftigt subventionerade av den kinesiska staten, skulle kunna skapa en obalanserad konkurrenssituation på den europeiska marknaden. I september 2023 inledde EU-kommissionen en utredning av kinesiska statssubventioner till elbilar, vilket lade grunden för att potentiellt höja tullarna. Syftet skulle vara att skydda den europeiska bilindustrin mot ojämlik konkurrens från Kina, vars modeller i takt med elektrifieringsvågen snabbt tog marknadsandelar i Europa.
Standardtullen för fordon importerade från länder som inte har frihandelsavtal med EU är sedan många år 10 procent, men i oktober 2023 beslutade EU att utöver den redan existerande standardtullen införa tillfällig tull på mellan 17 och 38 procent för elbilar tillverkade i Kina. Nivån på den tillfälliga tullen är olika för olika biltillverkare, och beror på hur mycket tillverkaren bedömts gynnas av statliga subventioner från Kina samt i vilken utsträckning man samarbetat med EU under utredningsfasen.
Den 4 oktober 2024 skedde en omröstning om att förlänga den höjda skyddstullen på bilar från Kina. Trots starkt motstånd från bland annat Tyskland beslutades att höjd tull om mellan 7,8 och 35,3 procent ska gälla från november 2024 och fem år framåt. Volvo och Polestar tillverkar flera elbilsmodeller i Kina och exporterar dem till Europa. Sverige förespråkade att EU och Kina bör sträva efter att hitta en gemensam lösning snarare än att införa tullar som riskerar att förvärra relationerna, och lade ned sin röst.
Det ska nämnas att det inte var hela den europeiska bilindustrin som stödde höjningen av importtullarna för kinesiska bilar. Exempelvis Volkswagen, Porsche och BMW har varit bland de starkaste motståndarna till dessa åtgärder, troligtvis eftersom de har betydande försäljningsintressen i Kina. De befarar kanske att kinesiska motåtgärder skulle kunna påverka deras försäljning negativt.
En hög andel av de elbilar som sålts i Sverige de senaste åren tillverkas i Kina, särskilt modeller i de lägre prissegmenten. Flera biltillverkare har uttryckt planer på att flytta produktionen till andra länder men det kommer att ta tid. Den höjda tullen kommer att skjutas över på köparna, och vi kan därför förvänta oss en förskjutning uppåt i snittpris bland nya elbilar. Det bör påverka nyförsäljningen av elbilar negativt, och kommer samtidigt innebära att omställningstakten för elektrifiering av vagnparken avtar. Minskat inflöde av elbilar, och förmodat konstant efterfrågan, kommer sannolikt leda till att värdet på begagnade elbilar stärks.
Liknande artiklar
Nya regler för vinterdäck 2024
23 september, 2024
Ny skrotningspremie underkänns av bilägare
2 augusti, 2024
Svenskarna vill ha tillbaka klimatbonusen för elbilar
26 mars, 2024
Nytt ekonomiskt stöd för eldrivna lätta lastbilar – detta är regeringens förslag
28 november, 2023
Hej! Har du några frågor? Tveka inte att höra av dig till oss.
Ring oss, skicka e-mail eller chatta.