22 oktober, 2024
Enligt Energimyndigheten är eldrift det i särklass bästa för miljön. Det gäller både när man räknar över hela livscykeln för drivmedel (well-to-wheel) och när man väger in vilket fordon som drivmedlet används i. En elbil ger i Sverige bara fyra gram i utsläpp per kilometer, visar myndighetens senaste rapport Drivmedel 2023. Det kan jämföras med 158 gram för en genomsnittlig dieselbil och hela 155 gram för en bensinbil.
Men analysen har svagheter. Batteriets livscykelbelastning är inte medräknat, trots att elens ursprung och batteriets storlek har en signifikant påverkan på utsläppen. Inte heller har man räknat på elen som används till batteritillverkningen, batteriets kemi eller dess livslängd.
Hur blir det då om man tar hänsyn till detta, är elbilen ändå bäst? Svaret är ja. En studie från International Council on Clean Transportation (ICCT) skingrar eventuella tvivel om att eldrift skulle vara bäst för miljön. Inte ens i länder som Kina och Indien, där mycket av elen kommer från olje- och kolkraftverk, är bensinbilen ett bättre val. I Kina avger elbilen 37-45 procent mindre koldioxidutsläpp per kilometer än bensinbilen och i Indien 19-34 procent. I Europa, som har den grönaste elmixen, är utsläppen från en elbil ungefär 66–69 procent lägre. I USA är motsvarande siffra 60-68 procent, enligt ICCT.
Men den som funderar på att köpa elbil har också andra aspekter att ta hänsyn till. Miljömässiga, men också etiska. I batteritillverkningen används metallerna kobolt och litium, vars utvinning är minst sagt problematisk. I den demokratiska republiken Kongo, som står för mer än hälften av världens koboltproduktion, har människorättsorganisationen Amnesty larmat om barn- och slavarbete i gruvorna. Ytterligare kritik är att gruvmaskinerna, ironiskt nog, ofta drivs av fossila bränslen. Det går även åt stora mängder vatten, vilket innebär att lokalt grundvatten både kan ta slut och eventuellt också förorenas i processen. Särskilt i länder där det redan är ont om vatten i marken är detta ett problem.
Andra drivmedel då? Vi går tillbaka till rapporten Drivmedel 2023. Där framkommer att det finns riktigt bra alternativ för dig som vill minska ditt klimatavtryck, men av någon anledning inte väljer el. Har du en dieselbil behöver du faktiskt inte ens göra annat än att välja en annan pump nästa gång du tankar. Genom att helt eller delvis ersätta diesel med HVO kan du kraftigt minska utsläppen.
HVO tänker du? HVO står för hydrerad vegetabilisk olja och är en typ av biodiesel som kemiskt sett är identisk eller mycket lik fossil diesel. Det finns redan i vanlig bensin och diesel på grund av reduktionsplikten, men alla drivmedelskedjor erbjuder i dag en miljödiesel med extra hög andel HVO. Preem har sin ”Evolution Diesel”, på Circle K heter den ”Miles Diesel” och på OKQ8 ”GoEasy Diesel”. Den renaste varianten är HVO100. Med den minskar utsläppen med hela 89 procent mot vanlig diesel (25 g CO2/km). Alla bilar kan dock inte köra på HVO100. Kontrollera om din bil är godkänd av biltillverkaren genom att leta efter beteckningen XTL i tanklocket och i instruktionsboken. OKQ8 har även en sammanställning över bilmodeller här.
Att palmolja och PFAD, en produkt som uppstår vid raffineringen av palmolja, ofta används i tillverkningen av HVO100 är också problematiskt eftersom det bidrar till skövling av regnskog. Enligt en genomgång av Dagens Nyheter är det bara Preems Evolution Diesel som är helt fri från palmolja och PFAD. FAME är en annan typ av biodiesel där råvaran oftast är raps eller soja. Men ännu färre bilar klarar köra på ren FAME, FAME100, än HVO100. Utsläppen från FAME100 är också högre (63 g CO2/km).
Även gasbilar är ett bättre miljöval eftersom de till stor del går på biogas som utvinns ur soptippar, reningsverk och komposter. Med E85, som till 85 procent består av etanol och till 15 procent av bensin, kan du också räkna med att minska dina utsläpp, om du i dag kör på vanlig bensin eller diesel. E85 är det mest spridda förnybara bränslet i Sverige, både räknat i bilar och tankställen. Men populariteten har successivt minskat de senaste tio åren, bland annat till följd av rykten om motorproblem och att politiken i stället riktat stimulanser mot elbilar. Enligt Energimyndigheten är utsläppen från en etanolbil ungefär 50 procent lägre än för en motsvarande bensinbil.
Diesel MK1: 158 g/kmF
Bensin MK1: 155 g/km
E85: 77 g/km
AME100: 70 g/km
HVO100: 36 g/km
Fordonsgas: 14 g/km
El: 4 g/km
Källa: Energimyndigheten (2023) som också tydliggör att reduktionsplikten sänktes vid årsskiftet 2023/2024. Det innebär att utsläppen från framförallt diesel MK1 har ökat men effekten kommer inte visas sig förrän i 2024 års rapport.
Liknande artiklar
Hej! Har du några frågor? Tveka inte att höra av dig till oss.
Ring oss, skicka e-mail eller chatta.