8 januari, 2023
Varför ska man egentligen serva bilen? Hur ofta? Och varför är det så mycket dyrare vissa gånger? Här ser vi till att gå igenom hur du kan förlänga bilens livslängd och hur du undviker onödiga bilreparationer.
Det finns de som anser att det är onödigt att serva bilen på verkstad. Mycket av det som görs där kan man klara av själv – som att kolla olja och andra vätskenivåer, däcktryck etc. Detta är i och för sig sant, men en service på bilen består ju av så mycket mer.
Vid en service går mekanikern igenom bilens arbetande delar. Efter en fast checklista byts viktiga delar ut och andra delar kontrolleras. I servicen kan mekanikern upptäcka fel innan de faktiskt uppstår, och det är i regel mycket billigare att åtgärda ett begynnande fel innan något händer än att vänta tills något rasar.
Det finns fler fördelar med att serva bilen. Många försäkringar gäller till exempel inte om bilen inte servas regelbundet. Många erbjuder också förmåner som fri assistans om du servar bilen hos dem.
Genom att serva bilen ser du till att den är säker. Att ligga på motorvägen i 120 km/h kan vara livsfarligt om något går sönder. En servicetekniker kan troligen upptäcka risken innan något händer, och varna dig för att något måste bytas inom kort.
Servicen köper dig helt enkelt lite tid att fundera på hur du ska fixa problemet innan det är för sent. Istället för att tvingas betala tiotusentals kronor för en havererad motor kan du komma undan med ett par tusenlappar för att byta en del i motorn som ligger i riskzonen.
I samband med att man lämnar in bilen på service är det mycket vanligt att man själv har funderingar. Du kanske redan vet om att något inte är som det ska och vill prata med mekanikern om det. Du har hört ett oroande missljud från motorn, vibrationer i ratten eller något annat som oroar dig.
Gör då inte misstaget att ”tänka själv”. Med det menar vi att du inte ska säga åt mekanikern att byta vattenpumpen för att du tror att problemet ligger där. Han eller hon kommer då att byta just vattenpumpen, med resultat att det kanske inte alls var problemet. Och då blir det svårt att få igenom en reklamation. De har ju gjort vad du ville.
Bättre då att tala med servicepersonalen om vad du har noterat. Beskriv det så gott du kan, och låt sedan mekanikern göra en egen felsökning på bilen.
Alla bilar är inte byggda på samma sätt, och därmed har de också olika serviceintervall. Dessutom finns det olika typer av serviceintervall, vanligast är milbaserad och årsbaserad. Du kan till exempel se i din instruktionsbok att bilen ska servas var 1 500:e mil eller var 12:e månad.
Detta betyder att om du kör 3 000 mil per år kommer du att behöva serva bilen två gånger om året. Omvänt behöver du bara serva den var 12:e månad om du kör mindre än 1 500 mil om året. Du kan alltid se i bilens instruktionsbok hur intervallet ser ut för just din bil.
En del märken har även idag något som kallas konditionsbaserad service, vilket betyder att bilen på ett dynamiskt vis indikerar att det är dags för service. Har du en offensiv körstil kommer serviceindikatorn att larma om att det är dags att serva bilen något tidigare än om du kör lugnt och försiktigt.
Priset på en service är en historia för sig. Det varierar oerhört mycket mellan olika verkstäder. Framförallt skiljer det mycket mellan märkesverkstäder och andra, auktoriserade verkstäder.
I en artikel i Teknikens Värld från 2017 kan vi läsa att en service på en Golf TSI av 2014 års modell kostade 7 900 kr att serva hos en märkesverkstad. Samma service kostade då 4 347 kr hos en fristående verkstad.
Vad är då den stora skillnaden? Egentligen ingenting. Serviceinnehållet ska vara detsamma, och en nybilsgaranti gäller oavsett vem som servar bilen. Däremot kan det finnas extra förmåner i att serva på märkesverkstad – till exempel extra rostskyddsgaranti och liknande. Det är upp till dig att avgöra om det är värt den stora prisskillnaden.
En service på bilen är inte samma sak som en bilbesiktning. Du ska inte strunta i att lämna bilen på service bara för att den är nybesiktigad. Besiktningen visar egentligen bara att bilen är säker att köra omkring med på vägarna just nu, medan en service kontrollerar viktiga slitagedelar och byter ut det som riskerar att gå sönder.
Kort sagt kan man säga att servicen gör att du har en säker bil som fungerar, medan besiktningen kontrollerar – och godkänner bilen eller ger den körförbud. Besiktning måste göras enligt lag, medan det är helt upp till dig att serva bilen.
Vad är det då man egentligen gör när bilen är på service? Jo, i bilens servicebok är det noga angivet vilka moment som ingår i just den bilens olika servicetillfällen. Beroende tillfälle (allt kontrolleras och byts inte varje gång) är det bland annat dessa punkter som ingår:
Lampor: Kontroll och byte av bilens alla yttre lampor.
Vätskor: Nivåkontroll och påfyllning eller byte vid behov. Olja och oljefilter, spolar-, kylar-, broms- och styrservoolja.
Däck: Kontroll av däcktryck, synliga skador och mönsterdjup.
Bromsar: Fullständig inspektion av bromsbelägg, bromsvätska och bromsrör. Byte vid behov.
Instrument: Elektriska komponenter i bilen kontrolleras, som exempelvis varvräknare, hastighetsmätare, signalhorn och varningslampor.
Elektronik: Det viktigaste kontrolleras efter skada och läckor, såsom batteri, ledningar, startmotor och generator.
Motor: Alla delar i motorn kontrolleras noggrant, även slangar, ledningar, filter, axlar, tändstift, avgassystem med mera.
Interiör: Även inuti bilen kontrolleras det. Här tittar man på bilbälten, speglar, bilsäten, handbroms, dörrar och lås etc.
Provkörning: När alla delar enligt checklistan har kontrollerats gör man också en provkörning. Detta för att vara säker på att allt funkar som det ska och för att kontrollera att inga problem uppstår under körning.
Liknande artiklar
Porsche 911 framröstad som tidernas snyggaste sportbil
3 juli, 2024
5 tips för att underhålla barnen i bilen
1 maj, 2024
Därför ska du inte tvätta bilen hemma
21 mars, 2024
Så förbereder du bilen inför vintern
14 november, 2023
Hej! Har du några frågor? Tveka inte att höra av dig till oss.
Ring oss, skicka e-mail eller chatta.