30 september, 2020
Att leta bil är inte helt enkelt och visst är det mycket att ta hänsyn till och räkna på. För den som letar efter en mindre bil kan vi nu hjälpa till lite extra på vägen – vi har nämligen sammanställt en kostnadsanalys över de mest sålda småbilarna hos oss.
TCO står för ”total cost of ownership” och innebär att man räknar på vad bilen faktiskt ksotar att äga och inte bara köpa. För det är ju faktiskt så att det finns en del kringkostnader när det kommer till bilkörande. I vår sammanställning ingår kostnader för värdeminskning, skatt, försäkring, service och bränsle efter en period av 36 månader och 4 500 körda mil.
I analysen har vi jämfört en begagnad Renault Clio, Volkswagen Polo, Toyota Yaris, Kia Rio, Skoda Fabia, Peugeot 208 PureTech, Hyundai i20 och Ford Fiesta. Och billigast att äga visade sig Hyundai i20 vara, med en milkostnad på 22,6 kronor. Baserat på 1 500 mils årlig körsträcka innebär det en månadskostnad på 2 825 kronor. Hyundai i20 ligger i det övre skiktet när det gäller bränslekostnader men kompenserar detta med låga kostnader för försäkring, service och värdeminskning.
För en kostnad under 3 000 kronor i månaden hittar vi också Renault Clio (2 912 kr/mån). Precis som Hyundai i20 har Renault Clio högre bränslekostnader än flertalet av konkurrenterna. Renault Clio tar framför allt igen detta med en låg värdeminskning. Jämfört med Toyota Yaris, som har störst värdetapp, är skillnaden hela 5 600 kronor om året. Efter Hyundai i20 och Renault Clio följer VW Polo, Kia Rio och Skoda Fabia, samtliga med en månadskostnad strax över 3 000 kronor.
Dyrast i urvalet är Ford Fiesta. Den som köper en treårig Ford Fiesta får räkna med en milkostnad på 27 kronor och en ungefärlig månadskostnad på 3 375 kronor. Det är 550 kronor mer i månaden än Hyundai i20. För Ford Fiesta är det främst kostnader för värdeminskning och försäkring som tynger.
– Vår kalkyl visar varför man alltid ska lägga ner tid i beslutet om vilken bil man ska köpa. Även vid köp av en liten begagnad bil finns det pengar att spara, säger Daniel Odsberg, försäljningschef Kvdbil. Värdeminskningen går så klart inte att jämföra med när en ny bil rullar ut ur bilhallen, men det påverkar och vi ser att vissa modeller håller värdet betydligt bättre.
Kostnaderna för bränsle och försäkring är också något som man ska titta extra på. Det kan skilja många hundralappar i månaden mellan olika märken och modeller.
Märke och modell | Drivlina | Pris i dag (36 mån/4500 mil) | Kr/mil 3 år 4500 mil | Kr/mån 3 år 4500 mil |
---|---|---|---|---|
Renault Clio IV 0.9 TCe 90 | 90 hk bensin | 80 600 kr | 23,3 kr | 2 912 kr |
Volkswagen Polo 1.0 TSI | 95 hk bensin | 100 300 kr | 24,4 kr | 3 050 kr |
Toyota Yaris 1.5 Hybrid | 101 hk HEV | 127 100 kr | 25,6 kr | 3 200 kr |
Kia Rio 1.2 | 84 hk bensin | 97 600 kr | 24,4 kr | 3 050 kr |
Skoda Fabia 1.0 TSI | 95 hk bensin | 87 800 kr | 24,4 kr | 3 050 kr |
Peugeot 208 PureTech | 82 hk bensin | 84 500 kr | 25,5 kr | 3 187 kr |
Hyundai i20 1.2 | 84 hk bensin | 89 100 kr | 22,6 kr | 2 825 kr |
Ford Fiesta 1.0T EcoBoost | 100 hk bensin | 106 000 kr | 27,0 kr | 3 375 kr |
Om undersökningen
Kvdbil har beräknat TCO (Total Cost of Ownership) för ett urval av Sveriges populäraste småbilar som begagnade treåringar. Det innebär att vi har tagit hänsyn till samtliga kostnader som följer av inköpsbeslutet. I jämförelsen har en beräkning gjorts på den genomsnittliga kostnaden per månad efter tre års ägande och cirka 4 500 mils körsträcka, inklusive bränsle. Bränslekostnaden baseras på ett drivmedelspris på 15 kr/liter. Försäkringskostnad och servicekostnad är estimat baserad på en persona (man, Stockholm, 30-årsåldern) och kan variera mycket.
Liknande artiklar
Porsche 911 framröstad som tidernas snyggaste sportbil
3 juli, 2024
5 tips för att underhålla barnen i bilen
1 maj, 2024
Därför ska du inte tvätta bilen hemma
21 mars, 2024
Så förbereder du bilen inför vintern
14 november, 2023
Hej! Har du några frågor? Tveka inte att höra av dig till oss.
Ring oss, skicka e-mail eller chatta.