28 november, 2023
Regeringen planerar att ge grönt ljus till ett nytt statligt stöd, en så kallad klimatpremie, för miljövänliga lastbilar, och det inkluderar nu även eldrivna lätta lastbilar. Vi har granskat förslaget och vad det kan komma att innebära för begagnatmarknaden.
Förordningen om statligt stöd till miljölastfordon genomgår en makeover. Regeringen har lagt fram ett förslag om ett nytt statligt stöd för nya miljövänliga lastfordon. Nu är förslaget ute på remiss hos 30 olika företag, myndigheter och organisationer, bland annat Volvo, Trafikverket och Naturskyddsföreningen, för att få fler synpunkter på upplägg och genomförande. Regeringen har avsatt medel i budgetpropositionen för 2024 och planerar att låta förslaget träda i kraft den 15 januari 2024.
Den nya klimatpremien gäller enbart för nya eldrivna lastbilar, inte för begagnade lastfordon. Förslaget innebär däremot ett större incitament för företag, kommuner och regioner att uppgradera sin fordonspark vilket i sin tur innebär att ett större utbud når begagnatmarknaden.
Det nya förslaget riktar sig till företag, kommuner och regioner som genom att få statligt stöd kan investera i nytillverkade eldrivna lätta lastbilar. För att främja övergången till miljövänliga fordon införs differentierade stödnivåer baserat på företagsstorlek. Detta innebär att mindre företag kan förvänta sig en högre bonus.
Det finns vissa villkor du behöver uppfylla för att kunna ta del av bonusen. Bland annat får inte fordonet en viss tid från inköpsdatum ha bytt ägare eller avregistrerats. Detta för att säkerställa att stödet används på ett effektivt sätt, och för att motverka potentiellt missbruk.
Men ännu är som inget klart. Remissinstanserna har möjlighet att kommentera förslaget till och med den 29 november. Men innan året är slut räknar vi med att riksdagen fattat ett definitivt beslut i frågan.
1. AB Volvo
2. Byggföretagen
3. Domstolsverket
4. Drivkraft Sverige
5. Energigas Sverige
6. Förvaltningsrätten i Linköping
7. Kommerskollegium
8. Konkurrensverket
9. Kronofogdemyndigheten
10. Lantbrukarnas riksförbund, LRF
11. Mobility Sweden
12. Naturskyddsföreningen
13. Naturvårdsverket
14. Powercircle
15. Rentalföretagen
16. Swedish Association for Construction Equipment, SACE
17. Scania CV AB
18. Småföretagarnas Riksförbund
19. Statens energimyndighet
20. Statens jordbruksverk
21. Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI
22. Sveriges Bergmaterialindustri, SBMI
23. Svemin AB
24. Sveriges Åkeriföretag
25. Trafikanalys
26. Trafikverket
27. Transportföretagen
28. Transportstyrelsen
29. Verket för innovationssystem, Vinnova
30. Världsnaturfonden, WWF
*Myndigheter under regeringen är skyldiga att svara på remissen. För resterande innebär remissen en inbjudan att lämna synpunkter. Även allmänheten är välkommen att kommentera förslaget.
Liknande artiklar
Importtull på elbilar från Kina – hur påverkas begagnatmarknaden?
29 oktober, 2024
Nya regler för vinterdäck 2024
23 september, 2024
Ny skrotningspremie underkänns av bilägare
2 augusti, 2024
Svenskarna vill ha tillbaka klimatbonusen för elbilar
26 mars, 2024
Hej! Har du några frågor? Tveka inte att höra av dig till oss.
Ring oss, skicka e-mail eller chatta.