16 maj, 2023
Sex av tio svenskar vill se bilfria stadskärnor. Eller ja – delvis. För man verkar inte lika pigg på att parkeringsplatserna i stan ska ersättas och bli gång- eller cykelbanor.
Allt fler städer och kommuner tar kliv mot att begränsa biltrafiken. En genomgång från tankesmedjan New Weather visar att samtliga av landets 24 största städer har detta som mål eller ambition. I opinionen finns också ett starkt stöd för planerna. Till och med bland bilister är det fler som är för än som är emot.
I vår senaste Sifo-undersökning svarar sex av tio (62%) personer att de är positiva till att stänga av delar av innerstäderna för att göra mer plats för cyklister och kollektivtrafik. Ännu fler (68 %) vill att enskilda gator görs bilfria. Bland bilister är siffrorna 61 respektive 67 procent.
– Det finns ett brett stöd för att minska bilens dominans för att få bättre luft och en lugnare trafikmiljö, men det är inte samma sak som att vi tycker att bilen inte har en plats i städerna. Som vanligt handlar det om att låta intressen väga mot varandra, säger Daniel Odsberg, försäljningschef Kvdbil.
Trängselavgifter finns det också stöd för, om än något svagare. 47 procent är för medan 40 procent är emot. Men det finns en åtgärd som inte går hem överhuvudtaget – att skära ner på parkeringsplatser. Hela 75 procent ställer sig negativa till detta.
– Det blir ofta högljudda protester när parkeringsplatser försvinner och det är lätt att förstå varför. Det finns en stor enighet i att parkeringsplatser är viktigt för en stads attraktionskraft, kommenterar Odsberg.
Kvinnor och yngre är generellt mer positiva till åtgärder som begränsar biltrafiken, men skillnaderna är ändå relativt små. Tydligare är konflikten mellan stad och land. Ju längre utanför storstäderna man kommer desto större är motståndet.
Exempelvis tycker 18 procent av de boende i Stockholm, Göteborg och Malmö att det är en bra idé att minska antalet parkeringsplatser, att jämföra med bara 11 procent i övriga landet.
– Alla ska ha tillgång till staden och bor man utanför blir så klart tillgängligheten med bil extra viktig, säger Daniel Odsberg, försäljningschef Kvdbil.
Andel som svarat ”bra” på frågan: Vad tycker du om följande åtgärder för att minska biltrafiken?
Åtgärder | Totalt | Bilägare | Sthlm | Gbg | Malmö | Storstadsregioner | Övriga landet |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Trängselavgift | 47% | 44% | 54% | 43% | 50% | 51% | 44% |
Färre parkeringsplatser | 14% | 9% | 16% | 22% | 20% | 18% | 11% |
Förbud för biltrafik i vissa delar av innerstäder | 62% | 61% | 59% | 65% | 62% | 61% | 63% |
Dubbdäckförbud i innerstäder | 38% | 37% | 41% | 43% | 51% | 43% | 35% |
Ersätta parkeringsplatser i stan med gång/cykelbanor | 31% | 25% | 31% | 35% | 33% | 33% | 31% |
Införa bilfria gator | 68% | 67% | 70% | 73% | 75% | 72% | 66% |
Om undersökningen:
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 12–16 januari 2023. Totalt intervjuades 1447 personer i åldern 18–79 år, varav 1020 personer som har tillgång till bil. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Sifos webbpanel.
Liknande artiklar
Importtull på elbilar från Kina – hur påverkas begagnatmarknaden?
29 oktober, 2024
Nya regler för vinterdäck 2024
23 september, 2024
Ny skrotningspremie underkänns av bilägare
2 augusti, 2024
Svenskarna vill ha tillbaka klimatbonusen för elbilar
26 mars, 2024
Hej! Har du några frågor? Tveka inte att höra av dig till oss.
Ring oss, skicka e-mail eller chatta.