3 februari, 2022
Reglerna för klimatbonus och malusskatt justeras med jämna (och täta) mellanrum och det här väntas gälla för 2022. Dessutom kikar vi på planerade ändringar 2023.
En av principerna med bonus malus-systemet är att intäkterna ska täcka kostnaderna, dvs att intäkterna från den höjda fordonsskatten ska betala för bonusutbetalningarna.
Eftersom andelen laddbara bilar i nybilsförsäljningen har ökat mer, och snabbare, än beräknat har pengarna för klimatbonusen redan tagit slut. De pengar som var vikta för utbetalningar under 2022 tog slut redan under årets första månad eftersom de tingades av redan sålda bilar. Utbetalningen av klimatbonus sker 6,5 månader efter registrering, förutsatt att det finns pengar kvar i kassan.
Regeringen har beslutat införa ett maxtak för bonus till elbilar och laddhybrider. Nya bilar över 700 000 kronor omfattas inte längre av bonus.
- Vår utgångspunkt är att den som har råd att köpa bilar i den prisklassen inte heller behöver det här stödet från skattebetalarna, säger Annika Strandhäll (S), miljö- och klimatminister.
Pristaket kommer att gälla för de som just nu väntar på sin nya elbil, vilket många har gjort en tid på grund av både komponentsbrist och kriget i Ukraina.
Undantaget är lätta lastbilar, som alltså inte får ett maxtak för vad de får kosta för att få bonus.
Regeringen behöver därför skjuta till extra pengar i kassan för klimatbonusen, även om justeringen sannolikt inte fyller hela hålet. Regeringens tidigare förslag om att justera i malusskatten väntas träda i kraft senare i år. Bilar som registreras från och med 1 juni 2022 väntas få en högre fordonsskatt genom att utsläppsgränserna för skatten sänks.
Såhär sänks gränsen för när en bil omfattas av malus:
Från 90 gram koldioxid/km till 75 gram.
Dessutom sänks den övre gränsen, där man betalar extra hög i skatt.
Från 130 gram koldioxid/km till 125 gram.
Den maximala årliga skattehöjningen blir 1 730 kronor och förändringen som föreslås gäller enbart lätta fordon, alltså personbilar och transportbilar under de tre första åren, efter att de registreras 1 juni 2022 eller senare.
Regeringen föreslår nu att klimatbonusen för elbilar ska sänkas från 70 000 kronor till 50 000 kronor under 2023.
För laddhybrider väntas däremot summan sänkas redan 2022 från dagens 45 000 kronor till 20 000 kronor. Även utsläppsgränsen för att få rätt till bonus sänks under 2022 från 60 till 50 gram koldioxid per kilometer.
2023 föreslås att den maximala utbetalningen för en laddhybrid sänks till 10 000 kronor. Även utsläppsgränsen väntas sänkas ytterligare och landa på 30 gram per kilometer. För exempelvis Volvo V60 Recharge skulle bonusen då landa på 3 000 kronor.
Den 8 november 2022 beslutade Regeringen att ta bort klimatbonusen. Därmed får inga bilköpare i fortsättningen statligt stöd för att köpa en elbil. Läs mer om beslutet här.
Liknande artiklar
Importtull på elbilar från Kina – hur påverkas begagnatmarknaden?
29 oktober, 2024
Nya regler för vinterdäck 2024
23 september, 2024
Ny skrotningspremie underkänns av bilägare
2 augusti, 2024
Svenskarna vill ha tillbaka klimatbonusen för elbilar
26 mars, 2024
Så skapar du en bilpolicy
23 april, 2024
Så visar vi upp era bilar
7 december, 2023
Byta företagsbilar? Tänk på detta!
2 september, 2022
Vilket yrke kör vilken tjänstebil?
30 april, 2022
Hej! Har du några frågor? Tveka inte att höra av dig till oss.
Ring oss, skicka e-mail eller chatta.