SwedishFlagIconSvenska
sell-icon

Sälja på Kvdbil

help-icon

Frågor & svar

chat-icon

Kontakta oss

Billigaste bilarna att äga

20 september, 2023

Din bils kostnad är så mycket mer än bara inköpspriset, skatt och försäkring. Vi har sammanställt den totala månatliga ägandekostnaden för några av de mest populära begagnade bilarna. Det finns tusenlappar att spara!

Så har vi räknat

Det är lätt att glömma vissa kostnader när man försöker sammanställa kostnaden för bilägande. Men för att få en korrekt bild av kostnaderna måste man räkna på samtliga utgiftsposter, även de som är dolda, som exempelvis värdeminskning. Detta är precis vad vi har gjort i en analys av 15 bästsäljande modeller på kvd.se.

Kalkylen, som baseras på tre års ägande, har bilar med modellår 2019-2021 och som rullat cirka 4 500 mil.

Den bilen är billigast – i dubbel bemärkelse

Vår kalkyl visar att elhybriden Toyota Yaris 1.5 Hybrid (116 hk) är billigast med en månadskostnad på endast på 3 592 kronor. Som bonus är det också den billigaste bilen att köpa.

Yaris levererar på alla områden, men det är framför allt den minimala värdeminskningen som gör bilen till en vinnare. Priset för en tre år gammal Toyota Yaris ligger strax under 160 000 kronor, och det förväntade restvärdet efter en treårsperiod är ungefär 118 000 kronor, vilket innebär en värdeminskning på cirka 40 000 kronor. För att sätta detta i perspektiv kan vi jämföra med Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD, en av de dyrare bilarna i jämförelsen, som förväntas förlora nästan tre gånger mer (114 000 kr).

– Vår analys visar varför det är så viktigt att lägga tid på bilköpet och noga jämföra olika alternativ. Det gäller inte minst den dolda kostnad som värdeminskning innebär, som märks först när det är dags att sälja. Där kan det skilja oerhört mycket mellan olika bilmodeller och märken, säger Daniel Odsberg, försäljningschef Kvdbil.

Enligt Odsberg är en tumregel att ju billigare en bil är att köpa, desto billigare är den också att äga.

– Man ska alltid göra sin hemläxa och räkna på det, men det stämmer nästan alla gånger, säger han.

Efter Yaris hittar vi laddhybriden Kia Niro PHEV (141 hk) till en månadskostnad strax under 4 000 kronor. Niro har en något större värdeminskning än VW Golf 1.0 TSI Sportscombi (115 hk) på tredje plats, men kompenserar detta med en lägre bränslekostnad, vilket är möjligt tack vare dess elmotor. Bränslekostnaden för Niro uppskattas till något över 10 000 kronor per år, en siffra som bara de helt elektriska bilarna kan mäta sig med. Väljer man i stället Golfen får man räkna med att lägga ytterligare 5 000 kronor om året på bränsle.

Topp 5 billigaste bilarna att äga

BilmodellMånadskostnad
1. Toyota Yaris 1.5 Hybrid (116 hk)3 592 kr
2. Kia Niro PHEV (141 hk)3 888 kr
3. VW Golf 1.0 TSI Sportscombi (115 hk)4 344 kr
4. Kia Optima 2.0 GDI PHEV (205 hk)4 364 kr
5. VW Passat GTE Sportscombi (218 hk)4 699 kr

Det kan göra elbilen dyr att äga

På fjärde och femte plats återfinns två andra bränslesnåla bilar med laddhybridteknik, nämligen Kia Optima 2.0 GDI PHEV (205 hk) och VW Passat GTE Sportscombi (218 hk). Därefter, först på sjätte plats, kommer den första helt eldrivna bilen. Det är Kia e-Niro 64 kWh (204 hk), med en månadskostnad på strax under 5 000 kronor. Kia e-Niro har lägst bränslekostnad av samtliga bilar i jämförelsen. Samtidigt är försäkringskostnaden högre och värdeminskningen större, vilket sammantaget inte gör bilen till ett av de mest ekonomiska valen, menar Daniel Odsberg.

– Många väljer en elbil för att kapa milkostnaden. Men det är viktigt att förstå att det finns andra saker som kan förstöra kalkylen. För elbilar handlar det ofta om större värdeminskning och dyrare försäkring.

Över 17 000 kronor om året skiljer bilen med högst försäkringskostnad, Tesla Model 3 (24 525 kr), mot den som har lägst, laddhybriden Kia Niro (7 190 kr).

Bilen med dubbla månadskostnaden mot Yaris

Den som väljer den fyrhjulsdrivna dieselbilen Skoda Kodiaq 2.0 TDI 4x4 (190 hk) måste dock lägga ut mest pengar. Här ligger månadskostnaden nära 7 000 kronor. Det vill säga nästan dubbelt så mycket som vinnaren Toyota Yaris. Kodiaq lider främst av ett relativt lågt restvärde, men är också den bil som har högst kostnader för bränsle. Enligt WLTP-testet är förbrukningen 0,72 liter per mil vid blandad körning, vilket med nuvarande bränslepriser innebär nästan 26 000 kronor om året, baserat på en körsträcka av 1 500 mil.

Läs mer: Se hela tabellen över TCO (Total Cost of Ownership) på 15 bästsäljare på begbilsmarknaden

Om undersökningen
Kvdbil har analyserat TCO (Total Cost of Ownership) för ett urval bästsäljande bilar på andrahandsmarknaden. Det här innebär att vi har tagit hänsyn till samtliga kostnader som följer av inköpsbeslutet, även de dolda som exempelvis värdeminskningen utgör. Beräkningen är baserad på en ägandeperiod på tre år och en genomsnittlig årlig körsträcka på 1 500 mil. När det kommer till bränslekostnader har vi utgått från de aktuella priserna på 21 kr per liter för bensin, 24 kr per liter för diesel och 3,50 kr per kWh för elbilar. Kostnader för försäkring och service är uppskattade och har hämtats från försäkringsbolaget Trygg-Hansa och bilservicekedjan Mekonomen. Estimat baseras på en genomsnittlig person (man, 30-årsåldern, bosatt i Stockholm) och kan variera mycket beroende på individuella faktorer.

Liknande artiklar

KöpguiderVisa alla
Köpguider

Guide till att köpa begagnad elbil

19 november, 2024

Köpguider

Vilken är den billigaste pendlarbilen?

4 november, 2024

Köpguider

Första bilen? Tänk på det här när du köper din första bil

4 april, 2024

Köpguider

4 sätt att finansiera ditt bilköp

23 november, 2023

ContactIconKontakt