27 september, 2023
Svenskarna har korat Volvo till världens snyggaste bilmärke. Detta efter en omröstning via Kantar Sifo, där över 1400 svenskar fick säga sitt. Men resten, då? Här ser du snygglistans topp 10!
Över 1 400 svenskar fick frågan: vilket bilmärke har snyggast design? Överlägset flest, hela 13 procent, svarade Volvo. Andraplatsen kneps av Audi, dock med betydligt färre röster (6 %). I rangordning följde sedan Porsche (5 %), BMW (5 %) och Mercedes (4 %).
Daniel Odsberg, försäljningschef på Kvdbil, säger att han är aningen överraskad över resultatet.
– När man pratar om Volvo är det vanligtvis inte designen som kommer upp först. I stället brukar fokus ligga på aspekter som säkerhet, kvalitet och lång livslängd. Men Volvo har en distinkt skandinavisk stil som betonar enkelhet, elegans och funktionalitet. Det är uppenbarligen något som tilltalar oss svenskar, säger han.
Kvinnorna (13 %) i undersökningen visade något större förtjusning för Volvo än männen (12 %). Annars är det hos den yngre generationen som Volvos design gör störst avtryck. I åldersgruppen 18-34 år anser hela 16 procent att Volvo har det mest tilltalande designspråket, jämfört med endast 8 procent av de som är mellan 56 och 79 år. Men tycke och smak skiljer sig även beroende var i landet man bor.
Stockholmare (15 %) dras klart mer mot Volvo än invånarna i Malmö (7 %), där BMW (8 %) i stället har högre popularitet. Men även på andra platser, som i Småland och på Öland och Gotland får Volvo se sig slagna på designfronten. Här är det i stället Porsches unika och ikoniska design som väcker mest beundran, och med Saab på en överraskande tredje plats. Bland andra framstående sportbilsmärken sticker särskilt Lamborghini ut som lite mer populärt i Göteborg än i andra delar av landet. Göteborg har även störst andel Tesla-fantaster.
Topp 10: Bilmärkena med snyggast design |
---|
1. Volvo |
2. Audi |
3. Porsche |
4. BMW |
5. Mercedes |
6. Lamborghini |
7. Tesla |
8. Jaguar |
9. Saab |
10. Volkswagen |
Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 12–16 januari 2023. Totalt intervjuades 1447 personer i åldern 18–79 år, varav 1020 personer som har tillgång till bil. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Sifos webbpanel.
Liknande artiklar
Koldioxidmålets effekt på bilmarknaden
11 december, 2024
Vinterrean är här – nu faller priserna på begagnade bilar
6 december, 2024
Fortsatt uppgång av konkurser – men ljusning är i sikte
2 december, 2024
Trendspaning för privat- och företagsleasing
2 december, 2024
Hej! Har du några frågor? Tveka inte att höra av dig till oss.
Ring oss, skicka e-mail eller chatta.