21 mars, 2023
När ekonomin svajar, samtidigt som att bränslepriserna fortfarande är kännbart höga, tvingas fyra av tio bilister att låta bilen rulla mindre. Vissa har till och med valt att byta till en billigare bil, för att få ner kostnaden.
Genom en Sifo-undersökning tog vi pulsen på svenskarna för att höra hur de anpassat sina körvanor i och med det ekonomiska läget. Den i särklass vanligaste åtgärden är att de tillfrågade kör mindre bil (29 %). Men det finns dem som tagit till mer drastiska metoder för att klara sig med en mindre budget. 8 procent har bytt till en billigare bil, eller planerar att göra det. Ytterligare 4 procent har dragit in på verkstadsbesöken.
– Kostnaden för att ha bil har ökat och när allting annat också stiger i pris tvingas många till tuffa prioriteringar. Det är inte bara höga drivmedelspriser som gjort bilen dyrare. Skenande räntor slår hårt mot billån och leasingavgifter, säger Daniel Odsberg, försäljningschef Kvdbil. Att snåla in på servicen tycker han däremot inte att man ska göra. Det riskerar bara göra att det blir dyrare längre fram.
– Det bästa sättet att sänka bilkostnaden är att byta till en billigare modell med lägre milkostnad och att minska bränsleförbrukningen, genom att planera körningen och att köra mer ekonomiskt. Att samåka med andra är också ett utmärkt sätt att spara på milen, om man har möjlighet till det, säger han.
Låginkomsttagare påverkas mer av den nya situationen. I inkomstspannet 20 000-24 999 kronor uppger så mycket som varannan (49 %) att de gjort en eller flera förändringar i sin bilekonomi, att jämföra med var fjärde högavlönad (27 %). Mellan olika drivmedelsslag syns små skillnader, men det finns ett undantag – användningen av bilen. Medan var tredje bensin- eller dieselbilsägare skurit ner på bilåkandet är det bara en av åtta elbilister som gjort samma sak.
– Elbilsägarna är de stora vinnarna. Trots vinterns prischock på el är driftskostnaden för en elbil fortfarande klart lägre än för en bensin- och dieselbil. Detta gör att elbilsägare inte behöver fundera lika mycket över sina körvanor, säger Daniel Odsberg.
Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 12–16 januari 2023. Totalt intervjuades 1020 bilägare i åldern 18–79 år, varav 1020 personer som har tillgång till bil. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Sifos webbpanel.
Liknande artiklar
Så mår Sveriges vagnpark efter pandemi och räntehöjningar
29 oktober, 2024
Tredje kvartalet starkaste sedan 2021 – elbilar når ny milstolpe
8 oktober, 2024
Ökad försäljning av begagnade elbilar
24 september, 2024
Försäljningen av elbilar klart lägre – trots stark begmarknad
21 augusti, 2024
Hej! Har du några frågor? Tveka inte att höra av dig till oss.
Ring oss, skicka e-mail eller chatta.