26 augusti, 2022
Om bilens batteri blir urladdat stannar bilen. Åtminstone om du bara har eldrift. Därför kan det vara bra att veta var man kan hitta laddstationer för elbilen om du ska åka en längre sträcka. Lyckligtvis finns det gott om hjälp att få på nätet och i olika appar du kan ladda ner. Här får du lite hjälp på vägen.
Antalet elbilar ökar snabbt ute på vägarna. Man beräknar att det kommer att finnas ca 2,5 miljoner elbilar på de svenska vägarna år 2030. I takt med att antalet elbilar ökar ser vi också hur allt fler laddstationer installeras, både i städerna och ute på vägarna. Det gör att det blir lättare för dig som behöver ladda elbilen att hitta en laddstation.
Fler och fler nätverk och företag ger sig in i branschen och erbjuder trafikanter att ladda elbilen. E-ON, Cirkle K, OKQ8, Recharge Infra, Vattenfall InCharge, Ionity, Laddkoll, Easy Park är några exempel, vid sidan om en mängd lokala energibolag.
På många platser kan du till och med ladda bilen helt gratis. Men hur hittar du en laddstation för din elbil?
Kartor med information om var laddstolpar finns går att hitta på en mängd olika webbplatser. De bjuder också på flera extra funktioner, som till exempel:
Filtrera efter fordon och kontakttyp
Ruttplanering
Lediga laddningsplatser
Recensioner
Utbud av mat och shopping i närheten
Hitta gratisladdare
Några exempel på de största webbplatserna är ChargeFinder, Uppladdning.nu och ChargeMap. Där hittar du all tänkbar information för att kunna planera din resväg på bästa sätt.
Det finns också ett antal appar att ladda ner. Några exempel:
Plugshare – över 300 000 laddstationer
ChargeMap – en av de ledande apparna för elbilsägare
ChargeFinder – heltäckande karta för elbilsladdning
Det är vanligt att du kan betala för uppladdning direkt i appen, och du kan i de flesta appar se vilka som erbjuder gratis laddning
För att ladda en bil krävs att man omvandlar växelström (AC) till likström (DC). Och på marknaden finns det både AC- och DC-laddare. Den huvudsakliga skillnaden mellan de båda är var omvandlingen till DC sker.
Den vanligaste typen av laddare är AC-laddare. När du laddar med AC sker omvandlingen till DC inne i fordonets egen omvandlare. Ett fordons omvandlare kan leverera en laddkapacitet på mellan ca 1,4 kW och 43 kW.
EN DC-laddare däremot omvandlar växelströmmen till likström redan i själva laddaren. Därigenom kan bilens batteri laddas upp mycket snabbare – upp till 350 kW. Så är du ofta i behov av snabbladdning är det en DC-laddstation du ska använda.
Ju lägre kapacitet en laddstation kan leverera desto längre tid tar det att ladda din elbil. Det hänger också på storleken på ditt bilbatteri. Här är en tabell som visar ungefär hur lång tid det kan ta med olika typer av laddstationer.
Laddbox | Column B | Tid för att ladda ett 40kW-batteri | Ca räckvidd per laddtimme |
---|---|---|---|
AC | 2,2-3 kW | 13-18 timmar | 11-15 km |
AC | 3,8 kW | 11 timmar | 19 km |
AC | 7 kW | 6 timmar | 35 km |
AC | 11 kW | 4 timmar | 55 km |
AC | 22 kW | 2 timmar | 110 km |
DC Snabbladdare* | 50 kW | Ca 50 minuter | 290 km |
Högeffektsladdare* | 150 kW | Ca 20-30 minuter | Ca 860 km |
*För de två sistnämnda gäller siffrorna för laddning upp till 80% av batteriet.
Att montera en laddstolpe hemma är fullt möjligt, men det vanliga är att dessa monteras på företag, bostadsrättsföreningar och parkeringsplatser. Att sätta upp en laddstolpe hemma är egentligen inte att rekommendera, främst på grund av priset.
Det finns laddstolpar och det finns laddboxar. Laddstolpar kräver oftast markarbete såväl som framdragning av el, medan en laddbox monteras på till exempel garageväggen där hemma, vilket i regel är billigare.
Priset på en laddstolpe med installation hamnar på mellan ca 13 000 och 55 000 kronor, medan en laddbox är betydligt billigare, mellan 12 000 och 25 000 kr. Då ingår i regel installationen av laddningsutrustningen samt framdragning av el. Man kan för närvarande (2022) få statligt stöd, så kallad Skattereduktion för grön teknik, för att installera en laddstolpe eller en laddbox. Den täcker halva kostnaden, förutsatt att du köper både utrustning och installation från samma leverantör. Skattereduktionen är högst 50 000 kr per person och år.
Det kan du, men av säkerhetsskäl bör du inte göra det, annat än under mycket korta perioder. Dessutom bör du ha uppsikt över utrustningen, då kablar och andra komponenter inte är anpassade för att ladda i flera timmar via motorvärmaruttaget.
Att ladda elbilen i motorvärmaruttag kan leda till överbelastning i såväl eluttaget som i elcentralen. Och i värsta fall kan det börja brinna. Dessutom är det inte säkert att jordfelsbrytaren reagerar, såvida den inte är speciellt anpassad för laddning av elbilar.
Vi rekommenderar alltså inte denna metod annat än i yttersta nödfall. Och använd INTE grenuttag eller förlängningskablar om du gör det.
Det finns många företag som erbjuder laddbox med trefas, och det är allt fler elbilsägare som väljer laddboxar med trefas, för att framtidssäkra sin lösning för den dag man skaffar en ny elbil. Trefas ger upp till 22 kW, att jämföra med enfas som ger en effekt på 3,7 – 11 kW. Det finns också portabla laddboxar med trefas.
I ditt vägguttag har du 230 volts enfasledningar, även om det faktiskt är standard att man drar in trefas från elnätet till fastigheter. I en trefasledning får du istället ut 400 volt, och spisar och tvättmaskiner går ofta på trefas. 3-fas laddboxar passar till de flesta europeiska bilar. Alla bilar kan ladda på enfas, men inte alla klarar trefas, så de laddar på enfas även om du har en laddbox med trefas. Några exempel på bilar som klarar 3-fas är Teslas modeller S, X och 3, Audi e-tron, Renault Zoe och BMW i3.
Det har gjorts många tester för att ta fram den bästa laddaren för elbilar. Och du hittar olika vinnare beroende på var du tittar. En sajt har Wallbox Pulsar Plus, en annan säger att Zaptec Go är bästa laddare för elbil. En test hos Laddsmart från januari 2022 ger följande resultat:
Easee Home 22 kW: Betyg 5. Motivering: Mest prisvärd och fullmatad med teknik.
Wallbox Pulsar Plus: Betyg 4,5. Motivering: Liten och intelligent.
Zappi V2 22 kW: Betyg 4. Motivering: Bästa alternativet för dig med solceller.
Utvecklingen går dock i rasande fart, och dagens utbud är betydligt större än för bara ett halvår sedan. Den som anses som bäst idag kanske inte ens är på topp 10-listan om några månader. Allt fler laddboxar kommer nu också med möjlighet att låta andra betala för att ladda bilen i din laddbox.
Vad ska du då titta efter när du ska välja laddstation till din elbil? Vi listar 6 saker som kan vara bra att ha i åtanke innan du väljer.
Effekt. De flesta klarar sig bra på 3,7 kW, vilket använder 16A. Dessa kan användas utan problem hos de flesta, då en villasäkring oftast är på 20A eller 25A.
Pris. Det är stort spann på priser på laddboxar. Allt från ca 6 000 kr och upp till över 25 000 kr. Funktioner, antal uttag och design är några saker som påverkar priset.
Har laddboxen lastbalansering? Lastbalansering är en funktion som skyddar ditt elnät. Den anpassar förbrukningen så att det inte överbelastas. Vissa har funktionen inbyggd, hos andra är det ett tillval.
Antal uttag. En viktig detalj om du har fler än en elbil, för att kunna ladda båda samtidigt.
Funktioner. Dagens moderna laddstationer är utrustade med olika smarta funktioner, som att de laddar när elen är billigast, kopplar upp sig med WiFi och RFID-taggar – ett skydd mot intrång.
Design. Vissa tillverkare fokuserar hårt på designen. För många är det en oviktig detalj, men för andra är det viktigt att den passar in i hemmamiljön.
Liknande artiklar
Hej! Har du några frågor? Tveka inte att höra av dig till oss.
Ring oss, skicka e-mail eller chatta.