21 mars, 2023
Andelen elbilar och laddhybrider skiljer sig stort, beroende på var i landet vi befinner oss. I vår mest laddade kommun Danderyd är var tredje bil laddbar, medan den minst laddade kommunen Sorsele endast har sex laddbara bilar – i hela kommunen.
I Sverige finns det ungefär 420 000 registrerade elbilar och laddhybrider. Det motsvarar 8 procent av den totala mängden bilar i trafik. Högst andel återfinns i Danderyds kommun – här är drygt var tredje bil laddbar. När vi gjorde en likadan sammanställning år 2020 hamnade Solna kommun i topp – men då med en betydligt lägre andel på var fjärde bil som laddbar.
Solna ligger i dag på andraplats (30,3%) och följs av Nacka (23,0%), Sollentuna (21,4%) och Stockholm (21,1 %). På sjätte plats hittar vi Lund som är första kommun på listan som inte ligger i huvudstadsområdet. I Lund är var femte bil laddbar. Därbakom hittar vi även Mölndals kommun i Västra Götaland.
– Samtidigt som vi ser allt fler laddbara bilar på vägarna är det stora skillnader i landet. Även om priserna på elbilar kommit ner får man fortfarande betala mer än för en motsvarande bensin- eller dieselbil. Att välmående Danderyd placerar sig i topp är ingen slump, säger Daniel Odsberg, försäljningschef Kvdbil.
I Sorsele kommun i Västerbotten finns bara sex laddbara bilar. Det motsvarar 0,4 procent av hela bilparken och är lägst i landet. Därefter följer grannkommunerna Dorotea och Malå samt Arvidsjaur i Norrbottens län.
– Sorsele har länge varit en vit fläck på laddkartan så jag är inte förvånad. Det senaste året har dock kommunen satsat stort på att utveckla laddinfrastrukturen och det är detta som krävs för att vi ska få en grön omställning. Förutsättningar måste skapas i hela landet, det ska inte spela någon roll om man bor i stan eller i glesbygd, säger Daniel Oldsberg.
Många laddbara bilar är tjänstebilar och förmånsbilar som ägs av företag. I kommuner där ett stort antal bilar ägs av företag är andelen laddbara bilar som regel högre. Detta gäller till exempel Nacka, Stockholm och Solna, men även Mölndal. Lund har däremot relativt få företagsbilar. Det gör kommunen extra intressant, tycker Daniel Odsberg.
– Det finns inget enkelt svar på varför Lundaborna kör mer klimatsmart, men staden var tidigt ute med att bygga ut laddinfrastrukten och länge gick det att ladda gratis. Att Lund är en universitetsstad och ett centrum för forskning och innovation påverkar nog också. Lundaborna har förmodligen en närmare relation till teknik och hållbarhet än genomsnittssvensken, menar Odsberg.
Danderyd kommun (34,1 %)
Solna kommun (30,3 %)
Nacka kommun (23,0 %)
Sollentuna kommun (21,4 %)
Stockholms stad (21,1 %)
Lunds kommun (20,7 %)
Mölndals kommun (16,9 %)
Sorsele kommun (0,4 %)
Dorotea (0,6 %)
Malå (1,0 %)
Arvidsjaur (1,1 %)
Strömsund (1,1 %)
Vilhelmina (1,1 %)
Pajala (1,2 %)
Om sammanställningen
Kvdbils statistik över bilvolymer i Sverige hämtas från statistikföretaget Vrooms sammanställning av registreringsdata.
Liknande artiklar
Hej! Har du några frågor? Tveka inte att höra av dig till oss.
Ring oss, skicka e-mail eller chatta.