3 oktober, 2022
Audi E-tron kom att förändra en hel (däck)värld. Inte med anledning av bilens karossform, utan för att bilmodellen kom att statuera exempel för att en elbil är mycket tyngre, vilket i sin tur krävde större hjul. Och i förlängningen också en ny typ av däck.
Tjänstevikten på bilar har ökat markant under senare år och elbilens intåg är en del av detta. Kikar man på fyra vanliga tjänstebilsmodeller, två eldrivna och två med förbränningsmotor, ser vi följande skillnader:
Tvåhjulsdrivna Audi Q4 40 e-tron Proline har en tjänstevikt på 2 220 kg. Totalvikt 2 640 kg.
Fyrhjulsdrivna VW ID.4 GTX har en tjänstevikt på 2 340 kg. Totalvikt på 2 730 kg.
VW Tiguan Allspace 4Motion 200 TDI. Tjänstevikt 1 925 och totalvikt 2 480 kg.
VW Passat Alltrack 190 TDI 4Motion. Tjänstevikt 1 848, totalvikt 2 320 kg.
Förändringen har påverkat däcktillverkarna och vilka däck som finns på marknaden. Den tekniska basen i däcken måste nämligen kunna bära all den last som totalvikten på en bil innebär – däcken måste med andra ord ha ett tillräckligt högt belastningsindex. Audi E-tron blev därmed starten för att biltillverkarna började ställa nya krav på däcktillverkarna - att ta fram produkter för att möta en ny behovsbild.
Texten är ett referat från Bilprisers webinar den 21 september. Våra webinar är helt kostnadsfria och du anmäler dig enklast på LinkedIn. Följ oss gärna så missar du inte nästa tillfälle.
På vilket sätt skiljer sig då elbilsdäck mot ”vanliga” däck? Jo, de flesta elbilar har en begränsad topphastighet på 160-180 km/h. Det innebär krasst sett att däcken inte behöver vara godkända för högre hastigheter än så. Vidare så är räckvidd den enskilt viktigaste egenskapen för däck. Detta framför egenskaper som säkerhet, komfort, livslängd, grepp eller våtprestanda, som i andra fall kan värderas högre än bränsleförbrukning.
Däcken har också ofta olika dimensioner fram och bak på elbilar. Varför kan man undra. Förändringen ställer nämligen högre krav både på förvaring och plånboken, då tillgången lätt blir begränsad på grund av tillverkningsvolym och man kan inte heller skifta däcken mellan axlarna för att öka dess livslängd. Svaret Linus Pröjtz på Teknikens värld fått är tydligt: man väljer att använda däck med olika dimensioner för att uteslutande primera längre räckvidd för bilen med däcken.
Bränner elbilen mer gummi än en fossildriven bil då? Ja det verkar så. Elbilsdäck är nya på marknaden och tyngre elbilar i kombination med starka motorer ger ökat slitage och man har ännu inte lyckats förlänga livslängden på elbilsdäck i samma utsträckning som andra däck. Men det är också viktigt att komma ihåg att inga däck är bra på precis allt, du måste välja vilka egenskaper som är viktigast. Kör du elbil är det möjligen lågt rullmotstånd, vilket ger förbättrad räckvidd, som är mest viktigt för dig. Kör du mycket bana vill du ha bättre grepp. Och kör du ofta och länge är din preferens kanske riktningsstabilitet.
Oavsett vill vi avslutningsvis skicka med ett par ord från Linus: "Däcket är den enda direktkontakten du har med vägen när du kör. Utan däcken hade du kört på fälgen och då hade du åkt av vägen. Välj därför inte bara vilken bil du kör utan också vilka däck den rullar med".
Liknande artiklar
Så skapar du en bilpolicy
23 april, 2024
Så visar vi upp era bilar
7 december, 2023
Byta företagsbilar? Tänk på detta!
2 september, 2022
Vilket yrke kör vilken tjänstebil?
30 april, 2022
Hej! Har du några frågor? Tveka inte att höra av dig till oss.
Ring oss, skicka e-mail eller chatta.