24 augusti, 2023
BMW-förare har svårast att hålla foten från gaspedalen. Det visar en kartläggning vi gjort om vilka förare som oftast bryter mot fartgränserna.
I samarbete med Kantar Sifo har vi undersökt sambandet mellan hastighetsöverträdelser och olika bilmärken. Över 1 000 bilägare har blivit tillfrågade om de blivit bötfällda för fortkörning under de senaste tre åren. Resultaten avslöjar att förare av BMW, Audi och Peugeot oftast överträder fartgränserna.
16 procent av BMW-förarna svarade att de fått minst en fortkörningsbot. Det är inte bara överlägset flest, utan också nästan tre gånger mer än genomsnittet (6 %). Audi- och Peugeot-förarna var inte mycket bättre de (12 %). Mercedes, det tredje stora tyska lyxmärket, hamnar först på tionde plats (5 %). Samtidigt är det hos Mercedes-förarna vi hittar flest som fått böta vid fler än ett tillfälle (3 %).
– Om det känns som att förare till vissa bilmärken oftare än andra ligger med foten på gasen, beror det på att det är så. Undersökningen visar att särskilt tyska premiumbilar är överrepresenterade när det gäller fortkörningsböter, säger Daniel Odsberg, försäljningschef Kvdbil och fortsätter:
– Samtidigt är det svårt att veta vad som är hönan och vad som är ägget. Är det så att dyrare märken med bättre prestanda och köregenskaper inbjuder till offensivare körning, eller söker sig personer med sådan körstil till just dessa bilar? Det nog vara lite av båda, tror jag.
Men det finns så klart också märken som utmärker sig åt andra hållet, vars förare sällan blir stannade av polisen – åtminstone inte för hastighetsöverträdelse. Hit hör exempelvis märken som Skoda, Ford och Opel. Allra ovanligast är det att Skoda-förare får fortkörningsböter (3 %), enligt undersökningen.
Nedan tabell visar det bilmärke de som uppgett att de fått en fortkörningsbot de senaste tre åren kör.
1. BMW | 16% |
2. Audi | 12% |
2. Peugeot | 12% |
4. Hyundai | 10% |
5. Volkswagen | 9% |
5. Volvo | 9% |
5. Nissan | 9% |
8. KIA | 8% |
8. Renault | 8% |
10. Mercedes | 5% |
Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 12–16 januari 2023. Totalt intervjuades 1020 personer i åldern 18–79 år som har tillgång till bil. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Sifos webbpanel.
Liknande artiklar
Begbilsrapport 2024: Kraftig tillväxt på marknaden – elbilar och laddhybrider i topp
13 januari, 2025
Vi sammanfattar begagnatmarknaden 2024 - och blickar mot 2025
13 januari, 2025
Mest sålda bilarna 2024
2 januari, 2025
Koldioxidmålets effekt på bilmarknaden
11 december, 2024
Hej! Har du några frågor? Tveka inte att höra av dig till oss.
Ring oss, skicka e-mail eller chatta.